Halvannen milliard Facebook-lyttinger

Halvannen milliard Facebook-lyttinger

Folk har allerede delt over 1,5 milliarder musikklyttinger med Facebook-vennene sine.

Facebook erklærer tidlig suksess med den nye funksjonaliteten som gjør at brukerne kan se og dele musikken de lytter til på for eksempel Spotify med sine venner på det sosiale nettverket.

I løpet av de seks ukene som er gått siden Facebook lanserte musikkdelingsfunksjonen på utviklerkonferansen F8, har folk delt mer enn 1,5 milliarder oppdateringer med hva de lytter til for øyeblikket. Det skriver Facebook på sin blogg.

Funksjonen, som dukker opp i nyhetsfeeden øverst til høyre på Facebook-siden din, gjør det også mulig for vennene dine å klikke på sanger for å høre på disse rett fra Facebook.

- Noen av våre største musikksamarbeidspartnere har mer enn doblet antallet aktive brukere, mens mindre aktører med mindre brukerbase har opplevd mellom to og ti ganger flere aktive brukere, heter det i blogginnlegget.

- Fire millioner flere Spotify-brukere

De første dagene etter lansering av den sosiale musikkfunksjonen uttrykte flere brukere misnøye med manglende kontroll over hvordan oppdateringene ble delt. Spotify, som er Facebooks hovedpartner i ”sosial musikk”-konseptet, introduserte derfor raskt en funksjon for privat lytting, slik at brukerne kan skru av oppdateringer når de hører på musikk de ikke ønsker å dele med sine venner.

Facebook meldte i forrige uke at Spotify skal ha fått fire millioner flere brukere siden lanseringen, og at andre musikkapplikasjoner Facebook samarbeider med, som Earbits, Rdio, Slacker og Deezer, også skal ha opplevd sterk økning i bruk av tjenestene.

Facebook tilbyr lignende funksjonalitet for andre typer media, som artikler, filmer og tv-programmer gjennom partnere som Yahoo, Neflix og Hulu. Dessverre er hverken Neflix eller Hulu tilgjengelig for norske brukere.

Inntekter fra onlinemusikk opp 300 prosent innen 2015

Ifølge en rapport fra analysebyrået Gartner i forrige uke utgjør abonnementstjenester i dag rundt åtte prosent av all musikk som selges over internett. Gartner anslår imidlertid at innen 2015 vil nesten 29 prosent av alle inntekter fra musikksalg komme fra abonnementstjenester, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Etter hvert som brukere verden rundt i økende grad hører på musikk via smarttelefoner, nettbrett og bærbare maskiner, vil bruken av abonnementstjenester bli stadig mer attraktivt fordi man ikke lenger er avhengig av stor lokal lagringsplass, og fordi musikken ikke er låst til én enhet men kan spilles av på nær sagt hva som helst fra hvor som helst.

Gartner anslår at inntektene fra nettbaserte abonnementstjenester for musikk vil stige fra rundt 500 millioner dollar i år til nærmere 2,2 milliarder dollar i løpet av 2015, en økning på over 300 prosent.