Halve jobben gjenstår

Fortsatt er det mange uløste oppgaver som følge av fusjonen mellom Hewlett-Packard og Compaq. Europasjef Kasper Rorsted forteller om de mange kuttene og den nye strategien for giganten i internasjonal it-bransje.
Over ett år er gått siden det ble kjent at teknologikjempen Hewlett-Packard kjøper pc-giganten Compaq for 19 milliarder dollar. Til tross for en heftig drakampn med aksjonær Walter Hewlett, fikk toppsjef Carly Fiorina de stemmene hun trengte for å dra fusjonen i havn i mai i år.

Idag er det fremdeles uløste floker. Det forteller europasjef Kasper Rorsted i Hewlett Packard (HP) til Computerworld.

-- Vi er ikke mer enn halvveis i integrasjonsprosessen med Compaq, sier Rorsted som også var europasjef i Compaq før fusjonen.

Kuttene

En del av jobben er å kutte i arbeidsstokken. Fusjonen har gitt flere overlappende funksjoner. Samtidig krever svikten i markedet ytterligere slanking. Det tvinger HP til å kutte nye 1.800 ansatte utover de 15.000 som selskapet opprinnelig hadde planlagt om å kvitte seg med. Det meddelte toppsjef Carly Fiorina på HP World i Los Angeles onsdag.

-- Vi regner med å gjennomføre nedbemanningen i løpet av ett halvt års tid, sier Rorsted.

I Europa kutter HP ifølge Rorsted 6.000 stillinger. Det betyr en nedgang på drøye 13 prosent av totalt antall ansatte i Europa. Men Rorsted påpeker at disse kuttene ikke nødvendigvis er endelig.

-- Det er avhengig av markedet, mener han.

Norgessjef Frode Haugli i HP bekrefter at tilsvarende kutt er på gang i Norge.

-- Vi ligger noe foran de andre landene i restruktureringen, men har fortsatt et stykke igjen, sier Haugli.

Haugli ønsker ikke kommentere hvor mange av de 500 ansatte i Norge som har sluttet til nå. Men han innrømmer at kuttene er i samme forhold som de øvrige landene i Europa. I så fall må trolig rundt 65 mennesker forlate HP Norge etter fusjonen med Compaq.

Strategien

Samtidig som de kvitter seg med daukjøttet, strever HP med å tydeliggjøre hvilken retning selskapet skal gå. Ikke ønsker de å gå mot IBM som kan levere "alt". En direktemodell som konkurrenten Dell, er heller å foretrekke.

-- Vi vil heller være en mellomting mellom IBM og Dell, sier Rorsted.

Pressede marginer på it-produkter tvinger HP til tenke annerledes. Idag er det bare skrivere selskapet tjener penger på. Rorsted forteller at målet er å bli et fullserviceselskap som leverer en komplett løsning og ikke bare infrastrukturen til løsningen. HP ønsker en større del av kaka ved en it-leveranse og

forbeholder seg retten til å selge direkte til de største kundene.

Et klar indikasjon på dette er forhandlingene med Telenor der HP blant annet hentet toppsjef Carly Fiorina til å forhandle om en stor kontrakt på ny serverpark i Telenor.

Skviser partnerne

En slik utvikling setter HPs 30.000 partnere i Europa og 700 partnere i Norge i en skikkelig skvis. Mange spår at HP ønsker langt færre partnere i fremtiden. Rorsted bekrefter at de legger planer for en ny partnerstrategi.

-- Vi legger nye planer. Det betyr ikke nødvendigvis færre partnere. Men vi ønsker ikke partnere som bare flytter våre varer fra A til B. De må ha en spesialkompetanse som kan gi merverdi for kundene, sier Rorsted.