Heite investorer støtter HD-TV sendinger i Penthouse-regi

Hoffleverandøren av voksenunderholdning henter inn 48 millioner dollar for å starte HD-TV-sendinger.

Sex selger. Nok et godt bevis for dette er at Penthouse Media Group hentet inn 48 millioner dollar fra mer enn ti investorer for å utvikle en høyteknologisk distribusjonskanal for sitt innhold, ifølge RedHerring.

Pengene skal brukes til å konkurrere med Playboy som har gjort nettverks-kringkasting av voksenunderholdning til en av sine mest innbringenede forretningsområder.

Navnene på de institusjonelle og private investorene er ikke offentliggjort.

Til å hjelpe seg i denne kampen har Penthouse ansatt den tidligere sjefen i Playboy Entertainment Group, James English.

Ryddet opp

Penthouse vil levere HD-TV (High Definition) kringkasting via video på forespørsel (video on demand) og betaling per kikk (pay per view).

- Penthouse har aldri hatt et kringkastingsnettverk. Men det faller naturlig som en del av merkevare-utidelsen, sier toppsjef Marc Bell.

Bell kjøpte selskapet for cirka ett år siden, da Penthouse var i store finansielle problemer.

- En av grunnene til at selskapet var bankerott var at det gikk hardcore-veien. Vi ryddet opp og det har blitt svært godt mottatt, sier Bell til RedHerring.

Store mobilplaner

Penthouse har også store planer for det trådløse innholdsmarkedet, som for eksempel å levere innhold til mobile enheter - et markedet som virkelig tar av.

Innholdsleverandører av voksenunderholdning tilpasset mobile enheter omsatte for 400 millioner dollar i 2004, ifølge analyseselskapet Strategy Analytics.