Helly Hansen tok leverandør inn i varmen igjen

Helly Hansen tok leverandør inn i varmen igjen

Tjenesteleverandøren gjorde ikke god nok jobb. Men etter grundig skjerping fikk Equant ny kontrakt med Helly Hansen.
Helly-Hansens hovedvirksomheten er sportsklær, og selskapet liker å hevde at "Helly Hansen" er Norges mest kjente merkevare internasjonalt. De har hovedkontor i Moss og 13 avdelingskontorer fordelt på tolv land. Da er det viktig at datakommunikasjonen fungerer bra.

-- Helly Hansen hadde fra før min tid en løsning med Frame Relay fra Equant. Den var dyr og ga lite båndbredde. Vi ville ha noe bedre, men det kunne ikke Equant tilby. Da gikk vi for en ipsec-løsning hvor vi shoppet internettilgang lokalt for de enkelte kontorene. Det var rimelig, og det fungerte ganske raskt, forteller Einar Lønnum som har tittelen Chief Information Officer i Helly Hansen.

Null verdt

Men verdien av de avtalene de hadde med sin ipsec-baserte løsning og enkeltstående internettilbydere viste seg å være nesten null. De opplevde i Nederland at en ruter plutselig ble borte. Og det viste seg at ingen hadde ansvaret for det. Det var en vekker.

-- Etter hvert skjedde to ting: To av tre internettleverandører gikk konkurs. Dernest kom det til nye folk hos Equant, og de kontaktet oss med nye tilbud. Vi sjekket konkurrenter, men kom frem til at Equant hadde det beste tilbudet på tjeneste og pris, sier Lønnum.

-- Det kan se ut som om vi nå har mindre båndbredde, men vi har én leverandør som har ansvaret fra ende til annen. Og ikke minst har vi en reell og god avtale om tjenestenivå -- service level agreement.

Den nye kontrakten med Helly Hansen er verdt to millioner dollar for Equant.

Ute hos kunden

Lars Johannes Sørbo, som er salgssjef i Equant, sier det er flere kunder som har vært ute og "shoppet" internettleverandører og kjører ipsec-løsninger. Tilbakemeldingen er som Helly Hansens, at det blir for dårlige avtaler om tjenestenivå.

-- Vi har styrket oss på service management. Båndbredde er ikke nødvendigvis det viktigste. Det er viktigere å møte kunden ofte og være tilgjengelig overalt hvor kunden er til stede, sier han.

-- Det er helt riktig. Hadde ikke det vært tilfelle, ville ikke Equant hatt noen kontrakt med Helly Hansen. Vi stiller krav, og Equant skal selv kontrollere at de overholder dem. Om Sørbo ikke leverer, skal han komme til meg med en sjekk. Jeg vil at leverandøren selv skal være ansvarlig for kvalitetskontroll. Ved at de måler seg selv finner de ut av hva de må gjøre for å forbedre seg, sier Lønnum.

Hemmelighet

Sørbo mener Equant er en "godt bevart hemmelighet" i bransjen. De har en god del av de store kundene på verdensbasis, men bruker ikke penger på merkevarebygging. Selskapet er et resultat av fusjon mellom Global One og det tidligere Equant, og eies med 54,2 prosent av France Telecom. De har 10.000 ansatte og et globalt datanettverk som favner 220 land.