Her er Gartners råd til it-sjefen

Her er Gartners råd til it-sjefen

Gartner presenterer 16 forslag til hvordan it-avdelingen kan forbedre driften og senke utgifter i dårlige tider.

Finanskrisen og økonomisk usikkerhet gjør at mange it-avdelinger må tenke nytt når det gjelder rutiner og driftpraksis.

Norske it-folk har foreløpig sluppet forholdsvis lett unna, men med alt som skjer rundt om i verden, kan det være greit å være forberedt.

Les mer:

It-budsjetter vokser og vokser

Skraper dårlige rutiner

Gartner oppfordrer under selskapets ITxpo-konferanse i Florida it-sjefene til å re-evaluere sine rutiner, og rett og slett hive flere av dem på skraphaugen, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Blant rutinene som kan skrapes, er eskalering av brukerstøtte opp flere lag helt til de lander hos utviklerene. Dette mener Gartner er dårlig bruk av utviklerenes tid.

- Det som skjer, er at dersom brukerstøtte ikke har et pre-programmert svar til problemet, så blir det eskalert til alle fra it-arkitektene til hver eneste utvikler, sier Jonathan Silber, sjefs-arkitekt i et selskap hvis han ikke ønsker å oppgi.

Gjennom å endre prosessen med eskalering vil man kunne overføre mer penger til brukerstøtte istedet for å grave ned kostnadene som en del av lønnen til utviklere, mener han.

Slutt med chargebacks!

En annen rutine som Gartner vil ha slutt på er chargebacks som fakturerer virksomheter basert på hvor mye it-resursser de bruker.

- Det tar mye tid å håndtere chargebacks i forhold til inntjening, sier Ken McGee, analytiker ved Gartner.

Ken McGee tilbød 16 idèer for å redusere kostnader og oppnå en bedre oversikt over hvordan it-avdelingen bruker pengene sine. Han kaller det "kreativ tilintetgjørelse", delvis fordi han tror en ny resesjon er på vei, og han mener det vil gi it-sjefene en mulighet til å gjøre store og viktige endringer i sine organisasjoner.

Her er McGees 16 forslag

  1. Sammenlign løpende it-prosjekter mot ledelsens prioriteter og se om de matcher.
  2. Se hvordan selskapet tjener penger og sammenlign det mot prosjekter it-avdelingen arbeider med. Avslutt så prosjekter som ikke vil skape inntekt.
  3. Avslutt prosjekter som ikke direkte støtter opp under ledelsens prioriteter. Ledelsens prioriteter er hovedsakelig inntekts-relatert, mens it-sjefens prioriterer er kostnadsrelatert.
  4. og 5. er slått sammen. Slutt å foreslå store it-prosjekter. "Du har ikke råd", sa McGee.
  5. Istedet bør du forsøke å oppdage svakheter i eksisterende systemer og se hvor det er nødvendig å investere tid og penger.
  6. Gjør folk ansvarlig for it-kostnader. La avdelinger erkjenne kostnader av it-tjenester de har behov for.
  7. Avslutt applikasjoner som ikke leverer. Gartner regner med at kostnader kan reduseres med 20 prosent innen 2014 gjennom å avvikle applikasjoner.
  8. Slutt å plassere bedriftens forbruk i it-sjefens budsjett. "It-sjefen ender opp med å være en piñata for hele virksomheten", sa McGee.
  9. It-virksomheter må få på plass rutiner for å forhindre overraskelser som forstyrrer forretningsmodellen. Som eksempel viste McGee til bokhandel-kjeden Borders som brukte tre år på å komme med et svar til Amazons Kindle lesebrett.
  10. Glem alle fobier for nettsky, "Tiden da virksomheter leverer 100 prosent av it-tjenestene internt er over", sa McGee.
  11. Bli kvitt lag 1, 2 og 3 for brukerstøtte hvor komplekse problemer eskaleres helt opp til utviklerene. McGee sammenligner det å ringe høynivås brukerstøtte med å ringe en bilfabrikk for å få han som satte sammen delen som ikke virker til å reparere den. "Dette gjør vi dagelig innen it", sa McGee.
  12. Avslutt de fleste chargeback-systemene. Disse tar for mye tid og penger i forhold til inntjening.
  13. Slutt å oppsøke alternativer. De fleste virksomhetene beholder sine eksisterende leverandører. Eventuelt ta kontakt med et konsulentfirma eller fageller for innsikt i markedet.
  14. Slutt å holde på ikke-finansierte prosjekter. Send dem tilbake.
  15. Slutt med å diskriminere adferdsmessige kunnskaper og samfunnsfag. Sosiale nettverk og kontekstuell databehandling vil kreve opplæring og folk med nye ferdigheter i tillegg til it-kunnskaper.
  16. Slutt med ubalansert behandling av front- og backoffice. Det kan føre til "to it-sjefer", en forran og en bak.