Her er det slutt på papirbilletter

Her er det slutt på papirbilletter

Det nye nederlandske systemet går Flexus en høy gang. Vi tok turen til Amsterdam.

AMSTERDAM: Forrige torsdag var en spesiell dag i Amsterdam. Da kunne de 225.000 som daglig reiser med T-banen ikke lengre bruke papirbillett. Alle måtte over til elektroniske billetter.

- Dette er en stor dag. Det har gått utrolig bra, men det er alltid noen som gjør det vanskelig, forteller en av de 650 ekstra medarbeidere som sto plassert rundt omkring på de 52 t-bane- og hurtigtrikkstasjonene.

Amsterdams selskap for kollektiv trafikk, GVB (Gemeentelijk vervoerbedrijf), har en offisiell politikk at ansatte utenom informasjonsavdelingen skal være anonym i pressen, men ”off the record" snakker de gjerne om den store hendelsen.

For det er ikke bare-bare at over 200.000 skeptiske amsterdamborgere flyttes over på et nytt system. Dagen før omleggingen brukte bare 20 prosent på elektroniske billetter, de andre 80 prosentene måtte flytte samtidig dagen etter.

- Det handler om en endring i adferd, det er egentlig veldig mye psykologi i en slik omlegging, sier Jannemieke Zandee, presseansvarlig for Trans Link Systems.

Utfordringer

Trans Link System tilsvarer norske "Flexus", og er konsortiumet bak de elektroniske billettsystemene, OV-chipkort, som i 2002 fikk oppdraget å utvikle en løsning for elektroniske billetter. Fem transportselskaper samlet seg for å innføre et nytt kollektivsystem. Etter en lang og ikke problemfri periode med en rekke tekniske og organisatoriske utfordringer er utrullingen i full fart.

- Ja, vi følger med prosessen. Spesielt i Nederland er erfaringene rundt utrullingen veldig nyttig for oss, fordi det er mange likhetstrekk, sier Gry Isberg, kommunikasjonssjef i Ruter i Oslo.

Det er klare forskjeller i takten mellom Norge og Nederland. I Nederland har selskapet utgitt 4,8 millioner elektroniske kort, pluss rundt 2,5 millioner enkeltbilletter. I Norges hovedstad og Akershus har Ruter per 1. september 40.000 brukere. I Nederland gjelder systemet hele landet, mens det i Norge bare gjelder Oslo og Akershus, i tillegg til NSB.