Het maktkamp om AOL

Google utvider sin partneravtale med AOL, USAs største internettleverandør, samtidig som Microsoft vil kjøpe seg inn i selskapet.

America Online fornyet tirsdag sin avtale om å bruke Googles søketeknologi. Nyheten kommer dagen etter at det kom fram at Microsoft vurderer å kjøpe seg inn i AOL.

Google betaler AOL hver gang noen klikker på en av Google sponsede linker, og lar annonsørene betale for en god plassering i AOLs søkeresultater. Nå vil AOL knytte nærmere bånd til Google, skriver News.com.

Dyp integrering

Avtalen innebærer også en dypere og videre integrering av Google-teknologi i AOL-systemet. Børs-analytikere har tidligere sagt at Google på denne måten kan komme til å bidra vesentlig til AOLs annonseinntekter.

Google erstattet i 2002 Overture Services som AOLs søkemotor, som nå ser ut til å bli kjøpt opp av Yahoo. Det var Overture som for noen år siden kjøpte norske Fasts søkemotor alltheweb.com. I dag er Fast for øvrig leverandør av internbedriftssøk til AOL.

Milliardforlik

Så sent som sist fredag ble det meldt at Microsoft og AOL er i samtaler om et tettere samarbeid. Microsoft satser tungt på å ta igjen Googles solide forsprang innen søketeknologi, som blir sett på som nettets største bremsekloss for Microsoft-dominans.

Det er ikke mange år siden AOL hadde rollen som en av Microsofts største fiender. Portalene deres er fortsatt konkurrenter, mens Microsoft i et forlik inngått i mai 2003 betalte Microsoft 5 milliarder kroner for at Internet Explorer skulle erstatte Netscape som AOLs standard-nettleser.

AOL var den gangen betydelig gjeldstynget, og Microsofts inntog lettet på den økonomiske byrden.