Hett rundt JavaZone

Hett rundt JavaZone

Fem måneder før konferansen begynner koker det rundt årest Java-happening. I fjor ble 1.000 billetter revet bort en måned før konferansestart.

Oppmerksomheten rundt JavaZone har i årevis vært stor her hjemme. Nå har også utlendingene fått opp øynene for konferansen, ifølge en pressemelding.

De internasjonale "hot-shotene" står nærmest i kø for å få snakke på konferansen, de største internasjonale aktørene er med som partnere, og de første billettbestillinger fra utlandet har kommet – hele fem måneder før konferansen starter, heter det i meldingen.

Positive tilbakemeldinger

For femte året på rad arrangeres konferansen JavaZone i Oslo. Konferansen har i flere år vært Nordens største konferanse for utviklere, men vokser stadig. Fjorårets arrangement satte rekorder i antall foredrag, partnere og antall deltakere. Årets arrangement ligger godt an til å overgå dette. Arrangør er Java-brukergruppen i Norge (javaBin), som er en non-profit organisasjon .

- Vi er stolte av at vi har etablert oss som en konferanse det i det internasjonale toppsjiktet. Spesielt siden JavaZone arrangeres på frivillig basis av entusiaster, mens det står tunge kommersielle aktører bak de konkurrerende konferansene, forteller Thor Henning Hetland i javaBin som til daglig jobber i Objectware.

- Tilbakemeldingene fra fjorårets arrangement var veldig positive både fra deltakere og fra partnere. Vi satser derfor på å gjenta suksessen, forteller Hetland.

Han legger til at det i etterkant av fjorårets konferanse ble lastet ned over 20.000 timer med videoopptak av presentasjonene.

Utsolgt i fjor

I fjor ble alle de 1.000 billettene revet vekk over en måned i forkant av konferansen. javaBin har tatt konsekvensen av dette, og i år er kapasiteten økt til 1400.

Dette har man fått til ved å tøye kapasiteten i lokalene til det ytterste - blant annet ved å sette opp et gigantisk party-telt på takterrassen til SAS-hotellet og ved innleie av flytrapper.

- I fjor var interessen var helt klart større enn tilbudet. Vi måtte faktisk vise bort flere håpefulle som dukket opp uten billett i døra, sier Hetland som anslår at de med letthet kunne solgt over 2000 billetter i fjor, og dermed spår rift om billettene også i år.

Også på partnersiden er kapasiteten utvidet, men like fullt er det bare få ledige plasser igjen.

- Faktisk har dette skjedd så å si uten at vi har gjort noe aktivt for å hente inn partnere. Nye partnere har selv kontaktet oss, og det er i tillegg veldig liten grad av frafall. Dette er en klar indikasjon på at partnerne er fornøyde, og det er vi glade for, forteller Hetland.

Høyt faglig nivå

JavaZone er den største samlingen for Java-utviklere i Norden og tilbyr en blanding av foredrag, stands og paneldebatter. Årets arrangement har fem hovedtemaer som vil kjøres i parallell over to lange dager. I tillegg er det, nytt av året, en tutorial-dag i forkant av konferansen.

- Vi har en del spennende internasjonale navn på plass som vi enda ikke kan gå ut med, opplyser leder i programkomiteén, Tobias Torrissen, som til daglig jobber i Unified Consulting.

Han legger til at det har blitt sendt inn nærmere 200 foredrag hvorav de fleste er av svært høy kvalitet.

Men selv om det kommer inn mange gode foredrag fra utlandet, er konferansen svært bevisst på å bevare sin norske profil.

-Vi har satt som regel at minimum 50 prosent av foredragene skal være norske, forklarer Torrissen, og begrunner dette med at det er skjer så mye bra i det norske java-miljøet at det er viktig at disse også får sjansen til å vise seg frem.

Les også: Tråler markedet etter Java-utviklere

Få med deg: Java uten bønner