Hevder blekk-A3 er en suksess

Hevder blekk-A3 er en suksess

Er markedet for A3-skrivere «hot» eller dødt? Signalene spriker, men Brother melder om A3-suksess – med blekk.

Mens noen skriverprodusenter tidligere har rapportert at A3-markedet nærmest var døende, melder Brother nå om A3-suksess i Europa.

Det gjelder vel å merke rimelige blekkbaserte alt-i-ett-maskiner, som Brother har lansert en rekke av de siste årene.

316 000 A3-skrivere

I 2012 solgte Brother mer enn 316 000 A3-alt-i-ett-blekkskrivere i Europa, ifølge ny statistikk. Det har gitt selskapet en markedsandel på 79 prosent i dette segmentet av skrivermarkedet i Europa, skriver selskapet i en pressemelding.

I Norge er etterspørselen etter A3-blekkskrivere enda høyere, ifølge Brother. Her påberoper selskapet seg en markedsandel på hele 87,5 prosent av markedet for blekk-baserte multifunksjonsmaskiner.

Da Brother for noen år siden kunngjorde sin nye A3-satsing, skrev vi her på PCWorld.no at selskapet gikk som kjerringa mot strømmen, for andre aktører i skrivermarkedet hevdet på den tiden at interessen for A3-maskiner var synkende. Og de som hadde A3-maskiner installert, brukte dem stort sett til A4-utskrifter. Dette gjaldt imidlertid først og fremst utsagn fra leverandører som var tungt inne på lasermarkedet.

Brother ser dermed ut til å funnet en vellykket oppskrift på hva A3-markedet ønsker: Forholdsvis kompakte og rimelige A3-multifunksjonsmaskiner basert på blekkteknologi.

I dag har Brother i alt fem modeller i dette segmentet på det norske markedet. Bestselgeren både i Norge og resten av Europa er MFC-J5910DW til 1750 kroner.

Hovedmålgruppen for små blekk-baserte A3-alt-i-ett-maskiner er små og mellomstore bedrifter.

Kildene for Brothers salgstall for Europa er rapporten InfoSource Western & Eastern Europe 2012 og for Norge 2012-rapporten fra DMR.

For ordens skyld skal det sies at markedet for A3-blekkskrivere og A3-alt-i-ett-maskiner er forholdsvis beskjedent i forhold til det totale antallet solgte blekkskriverprodukter i Europa i fjor: vel 13,5 millioner enheter.

Print 3.0

Brother lanserte for en tid siden det selskapet kaller sin Print 3.0-generasjon. Det første produktet i denne serien ble testet her i PC World nr. 2/2013. MFC-J4510DW er i utgangspunktet en A4-multifunksjonsmaskiner, basert på blekk. Men ved å mate inn ark manuelt fra baksiden kan man bruke den lille maskinen til å kjøre ut utskrifter i A3-format.

A3 er dermed også på vei inn på hjemmekontoret, ifølge den norske Brother-sjefen Geir Langedrag.

– Opprinnelig så vi for oss at de mest aktuelle kundegruppene for A3 ville være håndverkere, reklamebyråer, grafiske designere og arkitekter. Nå ser vi at også reisebyråer, eiendomsmeglere, fagfolk og spesialbutikker har behov for å skrive ut brosjyrer og anbud i farger og i store formater. I tillegg er A3-utskrift en stor fordel for regnskapsførere og revisorer fordi regneark blir mye lettere å lese i A3- enn i A4 format, sier Langedrag.