Hjelp fra EU

Et nytt EU-direktiv vil gjøre det vanskeligere å komme unna med spam-utsendelser.
EUs kommunikasjonsverndirektiv har blitt implementert i de fleste europeiske lovverk. Nå ligger direktivet til høring også i Norge. Resultatet blir sannsynligvis mindre justeringer i markedsføringsloven, i forbrukerens favør.

-- Den største konsekvensen er at ordet "forbruker" blir byttet ut med "fysisk person". Det vil bety en styrking for forbrukerens stilling, sier rådgiver Benedicte Bergseng Mælan i Forbrukerrådet.

Markedsføringssloven slår fast at markedsføringshenvendelser uten samtykke er ulovlig. Dagens lovtekst har imidlertid smutthull. Spam adressert til enkeltpersoner med epostadresse gjennom sin arbeidsgiver, har det vært vanskelig å gjøre noe med, fordi avsender ofte hevder reklamen er rettet mot bedriften. Det vil det nye EU-direktivet hindre fordi markedsføringen er rettet mot en "fysisk person".