Hjelp, harddisken har krasjet

Hjelp, harddisken har krasjet

Hva gjør du hvis harddisken har fått en smell? Forvil ikke - det finnes mulighet til å gjenopprette data selv om harddisken har vært gjennom både ild, vann og utro ansatte.
Han ante i hvert fall fred og ingen fare kjøpmannen som kom tidlig på jobb en vinterkald torsdag i februar. Som vanlig satte han over kaffen og kikket på følgesedlene til varene som var levert på morgenkvisten. Så snart kaffen var ferdig satte han seg ned foran skjermen med en kaffe i hånden, klar til å sjekke salgstallene fra i går.

-- Vi har jo bare en slik bakromsmaskin som samler data fra kassene ute i butikken. Her lagres også arbeidskontrakter og lønnssystem. Det siste med alle detaljer om timelister, overtid og kveldstillegg, forteller kjøpmannen.

Vedkommende ønsker å være anonym. De fleste bedrifter lever av tillit og da er ikke morsomt å avsløre at bedriften har et dårlig system for sikring av data.

-- Jeg var klar over vi ikke hadde siste skrik i programvare og maskinvare, men datamaskinen har holdt til vårt formål. Dessuten var det bare snakk om en uke før hele systemet skulle oppdateres og samkjøres med de andre butikkene i dagligvarekjeden, forklarer han.

Men denne dagen for knapt to måneder siden skjedde det ingenting med den gode gamle maskinen da han skulle starte opp dagen. Han hørte at strømmen koblet seg inn og at noe forsøkte å starte opp, men skjermen var og ble svart.

Uerstattelig tap

Har man mistanke om et større sammenbrudd i datamaskinen, skal man være rimelig sikker på hva man gjør for å unngå at skaden forverres. Selv om konsulentkostnadene går i været, kan det på et tidlig tidspunkt være lønnsomt å ta kontakt med de som vedlikeholder systemet.

-- Jeg ringte til Vestlandsdata som har ansvaret for vedlikeholdet. De var raskt på plass og forsøkte med det de hadde av programvare å opprette dataene, forteller kjøpmannen.

Hvis det ikke er snakk om en fysisk skade er det nemlig mulig med ulike verktøy å redde hele eller deler av innholdet på en disk, men det forutsetter at man flytter den til en annen maskin som det er mulig å starte opp. I kjøpmannens tilfelle var ikke dette mulig, selv for ekspertene i konsulentfirmaet. Kjøpmannen måtte dermed vurdere hvor viktig den lagrede informasjonen var.

-- Salgstallene ville vært mulig å få fatt i på annet vis, men lønnsdataene for de 60 ansatte som skulle ha lønn om en uke, ville bli vanskelig å gjenskape. Hadde alle ansatte jobbet fra ni til fem, skulle det gått greitt. Men de ansatte stempler inn til forskjellig tider, og jeg og lønningsansvarlig hadde måttet bruke hele uken på å spørre de ansatte om til hvilke tider de hadde vært her. Med over 60 ansatte som åpenbart vil ha lønnen utbetalt til rett tid, ville det bli en umenneskelig jobb å kjøre alt manuelt i løpet av en uke. Det er ikke sikkert at det hadde gått engang, forklarer han.

Den eneste muligheten var å sende harddisken til Ibas på Kongsvinger. Ibas er et selskap som har spesialisert seg på gjenoppretting av data fra fysisk skadede lagringsmedier. Der ble han forespeilet at innledende sjekk vil koste drøyt 3.000 kroner, mens selve arbeidet, hvis det lot seg gjøre, ville havne på rundt 30.000 kroner, hvis det hastet.

-- Det er klart det svir, men jeg ville brukt et år på å komme i rute igjen, slår kjøpmannen fast.

En diger harddisk

På Ibas laboratorier på Kongsvinger ligger et av Norges mest støvfattige rom. Partikkelinnholdet er på 0,001 promille av vanlig inneluft. Her gjenskapes data fra lagringsmedier fra hele Europa som har vært gjennom branner, forlis eller destruktive handlinger fra aggressive individer.

Når kjøpmannens disk kommer til laboratoriet blir den plukket fra hverandre og lagt i en overdimensjonert harddisk. Her kan leder for rekonstruksjonsavdelingen, Øyvind Nyland, styre et følsomt lesehode rundt på den ødelagte diskflaten på jakt etter data.

-- Det finnes mye informasjon utenfor skadeområdet som kan reddes. Problemet er ofte at diskens originale lesehode stopper opp ved det ødelagte området og får feilmeldinger som hindrer videre lesning av data. Vårt spesialutstyr kan styres eksakt hvor vi vil på disken og slik omgå det ødelagte området.

Slik greier Ibas i løpet av et par dager å finne fram stemplingsdataene i lønningssystemet til vestlandskjøpmannen.

Ibas har holdt på siden 1978 og har i dag hovedfokus på datarekonstruksjon, datasletting og dataetterforskning. Selskapet, som eies av Norman Gruppen, har i tillegg til rekonstruksjon hatt en økende oppdragsmengde når det gjelder å finne spor etter gamle data som brukerne tror de har slettet fra disken.

-- Slettefunksjonen i datamaskinen sletter ikke umiddelbart de fysiske sporene, men bare innholdsfunksjonen, slik at man ikke kan søke opp den slettede informasjonen. Det er først når de brukte sporene blir overskrevet at gamle data endelig forsvinner fra harddisken. For oss er det mulig å gjenskape data selv om eieren ettertrykkelig har tømt søppelbøtten, forteller Øyvind Nyland.

Finner bevis mot utro tjenere

Det er med andre ord håp for de som i ren vanvare har svart ja på spørsmålet om de virkelig vil fjerne innholdet i datamaskinens søppelbøtte. Men det betyr også at de som av uredelige hensikter sletter innholdet på en harddisk, ikke har kvittet seg med noe annet enn innholdsfortegnelsen over sine ulovlige aktiviteter.

-- Veldig mange bedrifter og utro tjenere tror de har sikret seg mot å gjenfinne informasjon ved å trykke på 8slett8, men sannheten er at vi kan gå tilbake og plukke ut gamle synder selv om du for eksempel går så langt som å formatere eller fulltømme harddisken, forteller Øyvind Nyland, som forklarer at dataetterforskning er et økende forretningsområde for Ibas.

Ikke bare kommer politiet og Økokrim med mange disker, men også bedrifter som ønsker å skaffe seg bevis mot utro medarbeidere har skjønt at Ibas kan finne spor etter gamle synder.

Når det gjelder kjøpmannen fra vestlandet, med over 70 millioner i årlig omsetning, er den eneste synden litt grådighet.

-- Krasjen kostet meg 50.000 kroner og hadde jeg ikke vært altfor knipen på dataløsningene og brukt 15.000 i forkant, kunne utgiften og bryderiet vært unngått. Det er ikke lurt å la programvare og maskinvare bli for gammelt og utdatert, og en skikkelig back-upløsning bør alle ha.