- Det er i hovedsak mine penger, og jeg er tålmodig

Jon S. von Tetzchner vil ta restene av My Opera og satse på et Facebook for de kresne.

Publisert Sist oppdatert

Jon S. von Tetzchner er i gang med et nytt prosjekt. På telefon fra Island forteller Opera-gründeren om prosjektet han bruker mest tid på akkurat nå. Navnet er Vivaldi.net.

- I praksis startet vi bare for et par måneder siden, sier Tetzchner.

Et selskap i endring

Det var sommeren 2011 at nyheten slo ned som en bombe blant de ansatte i den norske teknologijuvelen. Gründeren og den tidligere toppsjefen trakk seg helt ut av Opera. Diskusjonen gikk om hvordan selskapet endte i retningen Jon von Tetzchner ikke ønsket å gå.

LES OGSÅ: Derfor forlater von Tetzchner Opera

Da Computerworld intervjuet Jon von Tetzchner for ett år siden var han svært lite fornøyd med retningen selskapet hadde tatt og tok bladet fra bunnen.

LES OGSÅ: Raser mot sitt eget selskap

Som et resultat av de strategiske endringene meldte Opera i høst at de legger ned nettsamfunnet My Opera. Deltakerne av nettsamfunnet fikk beskjed om å laste over sitt innhold til andre steder før lyset endelig slukkes 1. mars i år. Et 13 år langt Opera-kapittel lukkes. My Opera startet som en side for support i 2001 og ble et nettsamfunn i 2006.

Ser muligheten

- Jeg er ikke begeistret over at Opera legger ned sin community. Derfor vil jeg bygge opp denne tjenesten.

Jon S. von Tetzchner sier de akkurat har begynt og at de er i en tidlig fase.

- Men vi har dårlig tid siden Opera stenger sin tjeneste snart, sier han.

Om med «vi» mener von Tetzchner flere tidligere ansatte i Opera og seg selv som desidert største eier i Vivaldi.net.

- Hvordan skal dere skille dere ut fra andre nettsamfunn?

- Dette er sikkert og vi har fokus på privacy. Dataene tilhører brukeren, men vi vil selvfølgelig kunne hive ut brukere som ikke oppfører seg skikkelig.

Selskapet driftes på Island, hovedkontor i Norge og en avdeling i Boston hvor von Tetzchner nå bor.

- Hva er forretningsmodellen?

- Fokuset er å bygge en tjeneste, så får vi se på inntekter etter hvert. Men det som er klart er at vi ikke skal bruke data fra brukerne for å lage annonser. Men heller skape tjenester som kan selges.

Vil kapre ex-My Opera-kunder

Ifølge Jon von Tetzchner hadde My Opera 10 millioner brukere som var registrert og 35 millioner innlogginger i måneden.

- Det er klart det ikke er noen automatikk kommer over til Vivaldi.net, men nå har de muligheten, sier han og legger til:

- Dette er mitt hovedprosjekt nå og kommer til å bli et morsomt selskap.

- Hva sier dagens ledelse i Opera?

- De syns de sikkert detter er helt greit. De kjører i sin retning. Vi lager en en rik og sikker tjeneste. En god pakke som skal bli bedre.

- Ambisjoner om å bli en konkurrent til Facebook?

- Vi blir nok et nettsamfunn for litt tekniske brukere som faktisk bryr seg, men alle er velkomne.

- Når må dere begynne å få inntekter?

- Det er i hovedsak mine penger som brukes og jeg er en tålmodig eier.

- Så å hente penger er ikke aktuelt i nærmeste fremtid?

- Nei, jeg ar tror på at vi skal lage noe morsomt og har tro på egne midler. Jeg er veldig langsiktig, sier Jon von Tetzchner.