Høytid for elektronisk avfall

Romjula er høysessong for å kaste elektronikk. Og veldig mange gir blaffen i å kvitte seg med gamle dingser på en ryddig måte.

Salget av forbrukerelektronikk har vært rekordhøyt under årets julesalg. Mange fikk for eksempel mp3-spiller, mobiltelefon, leker eller flatskjerm-tv til jul.

- Nordmenn kvitter seg med forbrukerelektronikk i stadig høyere tempo. Det er viktig å huske på at produktene skal returneres for miljøriktig behandling, sier Hans Løken, administrerende direktør i Elretur.

I følge Løken befinner det seg betydelige mengder ødelagt og kassert småelektronikk i skuffer og skap rundt om i de tusen hjem.

Leker inneholder mye elektronikk

Mange tenker ikke på at en del leker også er stappfulle av elektronikk.

- Jula er jo høysesong for omsetning av forbrukerelektronikk. Det er derfor viktig at folk får informasjon om hva de skal gjøre når de vil kvitte seg med den gamle mobiltelefonen, brødristeren eller fjernsynsapparatet. For ikke å snakke om alt elektronisk leketøy! Disse produktene skal nemlig ikke kastes i husholdningssøpla, men leveres inn i butikker og på gjenvinningsstasjoner, sier Løken.

Ikke i husholdningsavfallet

I følge Løken er romjula høysesong for å kaste forbrukerelektronikk i husholdningsavfallet.

- Det kreves en bevisstgjøring rundt dette, og jeg oppfordrer alle til å bruke romjulen til å gjøre en aktiv miljøinnsats, og levere kasserte produkter til gjenvinning. Elektriske og elektroniske produkter er spesialavfall som kan leveres gratis til butikker som selger samme type produkt, eller til kommunal gjenvinningsstasjon, forklarer Løken.

Ungdom vet ikke

En undersøkelse utført av MMI, viser at det er ungdom som kjenner minst til - og også benytter - returordningen minst. Under halvparten av ungdom mellom 15 og 24 år vet hvor de skal levere kasserte el-produkter.

- Vi har en stor utfordring når det gjelder ungdom. Undersøkelser viser at de faktisk ikke er klar over at de gamle mobiltelefonene, Mp3ene og annen småelektronikk skal leveres inn for gjenvinning. Det er synd, for ungdom er jo faktisk storforbrukere av elektronikk. Her har vi alle en stor utfordring i å gjøre dem til ansvarsbevisste forbrukere, avslutter Løken.