HP starter blog

HP starter blog

HP er det neste store it-selskap som starter tekno-blogging for sine ansatte.
De siste ukene har en håndfull av HPs utviklere lagt ut innlegg om teknologisaker som tjenesteorientert arkitektur og xml. Men HP ønsker å utvide konseptet på lik linje med andre store it-selskaper som Microsoft og Sun.

HPs eksperiment startet 8. november som et tiltak for å bedre kommunisere med det tekniske samfunnet.

- Vi ønsker å øke kommunikasjon med spesiell interesserte, sier David Gee, nestsjef i HPs programvaredivisjon.

Men i løpet av noen måneder ser HP for seg at også ansatte i andre divisjoner vil ta i bruk blogfunksjonaliteten. Gee tenker blant annen på Linux-avdelingen og teknofolk som jobber med operativsystemer.

HP kommer relativt sent inn i blogverdenen, som har eksplodert de siste årene. Microsoft lanserte i januar blogs fra ansatte på MSDN (Microsoft Developer Network). Sun fulgte etter med en blog som ga ansatte mulighet å kommunisere med publikum, mens IBM kom opp med blogs i april på sin DeveloperWorks-webside.

Blogging har for bedrifter blitt en måte å kommunisere med brukerne på utenom markedsføringskanalen. For mange er informasjon fra markedsavdelingen noe de ikke leser, mens de følger med på blogger.

HP og Sun begge eksperimenterer med blogger som ikke er veldig knyttet til teknologi. Andy Lark, nestsjef i kommunikasjonsavdelingen, skriver regelmessig innlegg om mediatemaer. Jonathan Schwartz i Sun lager en blog med analyser av markedet, som er blitt svært populære og innflytelsesrike.

Spørsmålet om hvor mye og hvor fritt topplederne i store selskaper kan uttrykke seg på bloggene sine, har dukket opp.

- Jeg mener at Schwartz av og til går for langt. Det kan være motsetninger mellom å snakke fritt, som du skal på en blog, og retningslinjene for hvordan bedriftsledere omgås informasjon, sier Amy Wohl i analysebyrå Wohl Associates.