Hudfletter universitetenes nettsider

Hudfletter universitetenes nettsider

WM-data og Virtual Garden gir hjemmesidene til Universitetet i Oslo skikkelig strykkarakter.

- Nettsidene til Universitetet i Oslo ligner et webbasert ligningskontor fra 50-tallet, smeller det fra Nils Petter Nordskar i Virtual Garden.

Både Universitetet i Oslo (UiO), Bergen og Trondheim selger sitt studenttilbud på nett. Men er nettsidene til universitetene egentlig godt nok tilpasset studentene, spør studentavisa Universitas.

- Alt er feil. Vinkling, design, enkelhet, jeg kunne ramset opp hele listen over ting som man vektlegger ved utvikling av kommunikasjon, sier tekstforfatter og partner, Nils Petter Nordskar i Virtual Garden til Universitas.

- Hvis tanken bak nettsidene er at de skal være appetittvekkeren for potensielle studenter som snuser på universitetet, så er dette noe av det tristeste jeg har sett, fortsetter han.

Markedsføringseksperten har sammenlignet UiOs nettsider med andre universiteter:

- Hvis dette skal være UiOs svar på konkurransen fra NTNU, Universitetet i Bergen eller BI, så er det som å erstatte landslaget i fotball med Tufte IL, når Brasil venter på den andre siden.

Utnytter ikke mulighetene

Klaus Torp, leder av avdelingen for brukeropplevelse i it-selskapet WM-data og designer av BIs nettsider, mener nettsidene er bygd opp etter universitetets struktur framfor brukernes behov. Torp eksemplifiserer med at han selv forsøkte å søke etter nye emner og informasjon om studentlivet.

- Dette er en klassisk feil. Universitetet utnytter ikke den muligheten det har til å påvirke studentene.

- Et godt design skal gjøre det enkelt å finne frem til det du søker, du skal få lyst til å studere, og du må få lyst å være en del av universitetskulturen. Universitetet i Oslo gjør det motsatte, her møter du en vegg av informasjon som er vanskelig å gjennomtrenge, sier Torp.