Gangnam Style

Gangnam Style

KRONIKK: Det som før tok måneder og år skjer nå i løpet av timer og dager, skriver Paul Chaffey.

Hva er det som skjer når en for resten av verden totalt ukjent artist over natten blir kjent over hele verden?

Jeg tror det er en interessant blanding av gammelt og nytt, der sosiale medier bidrar med en ny ingrediens som gjør at alt går mye raskere enn før.

I skrivende stund ligger låten "Gangnam Style" med den koreanske rapperen PSY øverst på singellisten på Itunes i både Norge og mange andre land verden over. Hovedforklaringen på den raske spredningen av denne koreanske suksessen er den virale spredningen av en video på Youtube som så langt er blitt sett 265 millioner ganger.

Justin Biebers "Baby" er videoen som har flest treff på Youtube, i alt over 780 millioner ganger har noen sett på den, men Gangnam Style er videoen med den raskeste veksten. Suksess på Youtube avler suksess ellers, og i USA har PSY vært innom MTVs Video Music Awards, og han har lært Britney Spears å danse "hestedansen" på TV, noe som bidrar til å sette ytterligere fart i salget.

I Bangkok i Thailand rapporterte mediene om kamper mellom to ungdomsgjenger etter at en konkurranse om å danse Gangnam Style kom ut av kontroll.

Og i byer over hele verden organiseres det "flashmobs" som danser Gangnam Style, og legger videoen på Youtube.

Samtidig er det noe veldig gammelt ved denne type gjennombrudd, der det plutselig dukker opp nye popstjerner på helt uventede steder.

Dette er helt tradisjonell "word of mouth", eller ryktespredning om man vil. Vi ser noe vi liker og forteller det til noen andre i nærheten, slik vi har gjort det siden tidenes morgen.

Noe som gjorde at for eksempel Nirvana rundt 1990 kunne skape en helt ny musikksjanger, grunge, selv om de kom fra Aberdeen utenfor Seattle og ikke fra London, New York eller Nashville, der musikkpressen holdt til.

Suksess har aldri vært avhengig av smaksdommere i pressen alene.

Nye trender kan få fotfeste gjennom ryktespredning fra person til person, men før i tiden tok det gjerne ganske lang tid.

Forskjellen er at sosiale medier, særlig den eksplosive kombinasjonen av Facebook og Youtube, gjør at det som før tok måneder og år, nå skjer i løpet av timer og dager.

Både japanske artister, med såkalt "j-pop", og koreanske artister med "k-pop" har prøvd seg utenfor hjemlandet tidligere, men uten den helt store suksessen. Når PSY er den første koreanske artisten som har blitt en global superstjerne, er det takket være sosiale medier.

I hjemlandet var PSY allerede en stor stjerne og videoen til Gangnam Style er derfor en påkostet sak, med flere koreanske TV-stjerner i ulike gjesteroller, ikke noen amatørvideo laget hjemme med en Iphone.

Det var meningen at PSY skulle lykkes hjemme i Korea. Det spesielle i dette tilfellet er at han er at han uten særlig store ekstra markedsføringskostnader har nådd publikum i hele resten av verden samtidig, ved å oppnå verdens raskeste virale spredning på Youtube.

Og for de som måtte lure: Gangnam District er en rik og trendy bydel sør-øst i den koreanske hovedstaden Seoul. Sangen og videoen er en humoristisk kommentar til livsstilen der.

Nå har millioner av mennesker i resten av verden lært litt mer om dette hjørnet av Korea.

Og det virker som noen prøver å lære "hestedansen" også.

Paul Chaffey, Abelia

Les om: