NÆRING: Norge trenger en næringspolitikk med incentiver som virker, ikke slike som verker, skriver kronikkforfatter. Illustrasjon: iStock

En vind av nyskapning

HVA ANDRE MENER: Hvorfor er ikke de store musikkforlagene ledende på musikkstrømming? Og hvorfor regjerer ikke Kodak-markedet for digitale kameraer? Tross alt så var det jo de som fant opp herligheten, skriver Truls Berg.

Publisert Sist oppdatert

Svaret er enkelt, de sov for lenge i timen og innså ikke hvor raskt nye teknologiske muligheter endret hva som var mulig. 

Vi vil se det samme skje i enhver bransje, store aktører som tror plassen på toppen av næringspyramiden er trygg, vil ubønnhørlig erstattes av nye innovative aktører som innser verdien av ny teknologi.

Etter en hektisk uke i Silicon Valley står det klart og tydelig for oss at smarte programvare-algoritmer, såkalt kunstig intelligens (AI) vil endre mye for de fleste av oss de nærmeste årene. Vi tror tiden er inne å advare våre lesere; gå i gang og eksperimenter med innovative satsninger mens dere kan. Uansett hvor stor eller liten din virksomhet er, er realiteten at den ikke vil overleve uten smarte grep fra innovative teknologiske løsninger.

Din virksomhets fremtidige suksess vil avhenge av at du ikke sover like lenge i timen som musikkforlagene og Kodak gjorde.

Det blåser en nyskapingsvind over Norge. Syv av ti mellom 18 og 30 år mener at gründere er viktig for landets økonomiske velferd og like mange kan tenke seg å starte egen bedrift. Om lag 20 prosent driver Ungdomsbedrift mens de går på videregående. For mange unge er dette en kraftig erfaringsopplevelse å ta med seg inn i sitt videre yrkesliv, enten det er som arbeidstaker eller som selvstendig næringsdrivende.

For å kunne utnyttet dette potensialet, trenger Norge en næringspolitikk med incentiver som virker, ikke slike som verker. Et utmerket initiativ er Ungt Entreprenørskap som fortjener sin del av æren for dette, og nylig ble det kjent at vår gamle langrennsstjerne, Grete Ingeborg Nykkelmo skal lede Ungt Entreprenørskap videre. Vi gratulerer og ønsker henne lykke til med utfordringen!

Heldigvis for Norge er det få land som har flere høyt utdannede i prosent av befolkningen.

Samtidig som Trump leker alene hjemme i det hvite hus, fremstår det som stadig klarere at samarbeid fører til bedre innovasjon, rett og slett fordi de fleste smarte hodene befinner seg utenfor din egen lekegrind. "I en verden som prioriterer forsvar foran utdanning, sitter vi igjen med smarte bomber og dumme unger", som Anne-Kat. Hærland formulerte fritt etter en amerikansk boktittel på 90-tallet. Hun har et godt poeng, verdien av relevant og oppdatert utdanning øker i betydning, og vi i Norge har unike muligheter til å skape morgendagens ledende utdanningsinstitusjoner.

Heldigvis for Norge er det få land som har flere høyt utdannede i prosent av befolkningen enn Norge, og andelen som tar høyere utdanning etter videregående, øker stadig. Likevel er det ingen tvil om at altfor mange unge som dropper ut, og altfor få fanges opp og styres i retning av mer kreative utfordringer- som for eksempel å starte en egen virksomhet.

Mossevirksomheten Cloudx Services viser dette. De illustrerer på en god måte Norges viktigste konkurransefordel: vi er rike på ressurser, jobber godt sammen og har som nasjon mye kunnskapskapital. Nettopp derfor bør Norge gå foran med gode og bærekraftige grønne løsninger, det vi kaller Greenergy.

Samtidig som President Trump lukker landets dører for stadig flere, viser Norges Fotballforbund at løsningen ofte ligger utenfor egne grenser: landets nye landslagshøvding er svensk og har unektelig spisskompetanse. At han kun er ett år unna grensen hvor nordmenn i dag regnes som uegnet til å arbeide, blir tillagt liten vekt – og vi håper Lennart finner veien oppover FIFA-listene. I dag ligger vi på en begredelig 84. plass, bak «storheter» som Færøyene, Libya og St. Kitts.

Hvem vet, kanskje han samtidig viser vei for Norges mange seniorressurser, potensielle eldreprenører som i dag i altfor liten grad benyttes på godt nok vis?

Truls Berg er administrerende partner i Digital Insight.