Lord of the Things

KRONIKK: Amazon-sjef Jeff Bezos har kjøt The Washington Post for egne penger. Cash. Dermed har han skrevet sitt navn på veggen til min IT Hall of Fame, rett under Steve Jobs og Bill Gates.

Publisert Sist oppdatert

Jeg må starte med å fortelle at jeg elsker verdens største bokhandel, Amazon. Jeg har vært lojal kunde der siden 1995 da selskapet ble dratt i gang av unge og ukjente Jeffrey Bezos - en teknofreak (som Jobs), eminent student (som Gates) og særs vellykket aksjemegler. Bokdistribusjon visste han ingenting om, men så en forretningsidé som Internettet gjorde mulig og hoppet. For oss som er glad i bøker og stadig leter etter informasjon om nye bøker er Amazon.com blitt arnestedet. Nesten like viktig som Google. I dag er Amazon mye mer enn bøker, det er blitt verdens største detaljhandel. Og en ubestridt leder i hvordan kundeservice over nettet skal bedrives så kjøperne koser seg. Makaløst.

Hvorfor synes jeg at det å overta The Washington Post er such a big deal? En berømt avis, ja, en av de store, men tydelig på vei nedover, ihvertfall finansielt. Taper opplag og penger, har avskjediget folk i lange baner. En av de mange aviser som ser ut til å ha mistet grepet. (Aviser i USA er mye billigere enn her hjemme. The Post koster 7-8 kroner i løssalg, det vil si at annonsører er enda viktigere.) Nettopp derfor. Sikkert i ti år har vi diskutert om papiravisene har en fremtid. Bezos selv sa tidligere i et intervju at én ting er han sikker på og det er at det ikke vil finnes papiraviser om tyve år. Og så går han og punger ut 250 millioner dollar av egen lomme for et knippe papiraviser! Kommentarene om hvorfor han har gjort dette spriker fra tro til tvil. Amerikanske avishus koster tiendedelen av hva de var verd ti år siden fordi de hittil ikke har klart å knekke koden om hvordan konkurrere med digitale media. Noen har til og med sagt at det var en trofé han var ute etter. Rike folk liker å etterlate seg monumenter. Som Jobs og Gates er Bezos en selfmade man. Hoppet av fra aksjekjøret og etablerte Amazon da han var 30 år, nå er han snart 50, men fortsatt ung. Han er en av verdens rikeste personer. Steve Jobs ga dette råd i en berømt tale til studenter ved Stanford universitetet: ”Stay hungry. Stay foolish.” Er Bezos fortsatt ”sulten”? Ja, jeg tror det.

Jeg har store forhåpninger, forstår du. Det er forfriskende at en mann som aldri har jobbet i pressen, men som kan det meste om markedsføring, forretningsmodeller og digital teknologi, vil prøve seg. Med egne penger. Han vil sikkert ha ideer som er verd å teste. Verden må finne en måte å kombinere kvalitetsjournalistikk med kommersiell, digital teft, og jeg kan vanskelig tenke meg noen som er bedre egnet. Lang erfaring og friske øyne. Selvtillit nok for et helt kompani. I Schibsted har de vært flinke til å skape nye inntektskilder i en digital verden, men ut fra papirform kan Jeff Bezos bli enda flinkere. Han har ihvertfall et rykte som gjør at de glupeste talenter vil flokke seg rundt The Post. Tror jeg.

Bezos (som må ha energi nok for fire vanlige dødelige) er involvert i mye annet enn Amazon. Å distribuere ferdigvarer som bøker gjennom Internettet er i dag helt banalt, det Amazon imponerer med er volumene, hastigheten og kundeservicen. Men Bezos er mer visjonær enn som så. Han har investert 175 millioner dollar fra egen lomme i Blue Origin der målet er å bringe betalende passasjerer ut i rommet. Han har bygget opp Amazon Web Services til å bli en av verdens store aktører innen nettskytjenester. Han er i ebok-bransjen med Kindle. Og han har brukt en drøss av egne penger på å bygge, i en fjellhall i Texas, en klokke som skal gå ubetjent i titusen år. Snakk om langsiktig tenkning.

Er han en drømmer? Ja og nei. Han er en blanding av en drømmer og en knallhard forretningsmann. Salg og distribusjon av bøker og andre handelsvarer er lavmargin business alle andre steder enn i Norge, og han har tatt i bruk alle knep som reduserer kostnadene uten å gi slipp på den viden berømte kvaliteten. Det tok 6-7 år før Amazon begynte å tjene penger, men han hadde nok is i magen. Holder isen seg kald nok for avisbransjen?