Posten må være opptatt av kundene

Posten må være opptatt av kundene

KRONIKK: Skal Posten overleve, hjelper det ikke å si nei til EUs direktiv.

Alle som er opptatt av møtet mellom det tradisjonelle papirbaserte med det digitale burde lese artikkelen The US postal service nears collapse i siste nummer av Bloomberg Business Week.

Artikkelen handler om hvordan US Postal Service, verdens største postverk, som tar seg av 40 prosent av verdens brevpost, er i ferd med å gå konkurs.

Megagjeld

Befolkningen i USA øker, det blir flere leveringsadresser, samtidig som brevvolumene raser. Det er dårlig butikk:

"Six days a week it delivers an average of 563 million pieces of mail—40 percent of the entire world's volume. For the price of a 44¢ stamp, you can mail a letter anywhere within the nation's borders. The service will carry it by pack mule to the Havasupai Indian reservation at the bottom of the Grand Canyon. Mailmen on snowmobiles take it to the wilds of Alaska. If your recipient can no longer be found, the USPS will return it at no extra charge. It may be the greatest bargain on earth. It takes an enormous organization to carry out such a mission. The USPS has 571 566 full-time workers, making it the country's second-largest civilian employer after Wal-Mart Stores. It has 31,871 post offices, more than the combined domestic retail outlets of Wal-Mart, Starbucks and McDonald's."

Fordi brevpostvolumene faller i USA, med 20 prosent fra 2006 til 2010, går virksomheten nå med et så stort underskudd at kongressen truer med å ikke gi flere lån. Gjelden er på 100 milliarder kroner. Uten friske penger går US Postal Service konkurs. Det republikanske flertallet i representantenes hus synes det er er mer fornuftige ting å bruke skattepenger på enn tjenester stadig færre bruker. Når brevposten bare utgjør en liten del av totalvolumet driver staten egentlig med en storstilt subsidiering av distribusjon av papirbasert reklame.

Kontrast

Business Week har også sett etter bedre modeller andre steder i verden og peker på nettopp Europa som forbilde. En rekke av Europas gamle postmonopoler har blitt konkurranseutsatt og internasjonalisert, og tjener penger. De har flyttet ut av postkontor og inn i butikker og bensinstasjoner. I tillegg har mange av de europeiske postverkene oppdaget at digitaliseringen er kommet for å bli, og prøver å tilpasse seg gjennom satsing på nye og innovative tjenester tilpasset en digital virkelighet.

Kontrasten mellom deregulerte europeiske posttjenester og US Postal Service er interessant. Begge utfordres av nye tjenester på nettet, men i EU har man valgt å tilpasse seg den nye virkeligheten. Mitt inntrykk er at Posten Norge i dag ligner mer på sine europeiske kolleger enn på det amerikanske postverket. De går med overskudd og de har tilpasset seg markedet ved å legge ned postkontorer og flytte inn i butikker med lengre åpningstider og bedre tilgjengelighet. Og de satser for tiden på å utvikle Digipost, et produkt som vil utgjøre et alternativ til epost, men som foregår digitalt, er sikker og derfor er en tjeneste man kan ta betalt for fra den som sender digitale brev.

Omstilling

Men også i Norge er omstillingsutfordringene formidable i møte med det digitale. I fjor viste Posten Norges årsrapport at brevpostmengden sank med hele 15 prosent fra 2008 til 2009. Årets rapport viser et ytterligere fall på 9,4 prosent i 2010. Det er et enormt fall på kort tid, og er en enda raskere nedgang enn i USA. Kanskje ikke så rart, Norge er et land der bruk av pc-er, smarttelefoner og nettbrett er i verdenstoppen. Vi liker å ta i bruk selvbetjeningsløsninger. Nye kommunikasjonstjenester skyter fart akkurat nå, i form av sosiale medier, apps til smarttelefoner, sosiale medier, efaktura, lesebrett og Ipad. Også stat og kommune utvikler bedre måter å nå borgerne på enn fysiske brev i postkassen.

Postens fremtid er knyttet til at de får lov til å omstille i takt med teknologiske endringer og i takt med at kundene endrer adferd. Man kan ikke kaste penger etter tjenester ingen bruker eller hindre omstilling når enda kraftigere omstilling er nødvendig.

Posten fortjener politikere som ikke spør hvordan man bevarer Posten som i dag, men hvordan Posten kan være relevant i forhold til de behov kundene vil ha i fremtiden.

Les om: