Skjøt seg selv i solar flexus

Skjøt seg selv i solar flexus

KRONIKK: Vi må lære av NSB og Ruters havarerte Flexus-prosjekt.

Så er det et faktum. Flexus har blitt for belastende som navn på NSB og Ruters felles billettsystem. Skylden må de bære selv. De har skutt seg selv i solar flexus.

Billettsystemet Flexus har kostet NSB og Ruter utrolige 600 millioner kroner. Prosjektet har vært alt annet enn vellykket og denne uken ble det klart at Flexus-navnet droppes. Nå vil NSB og Ruter bruke sine egne navn og kort i stedet.

Alarmklokkende ringte lenge for Flexus, men ingen våget å trekke i nødbremsen i tide. I den forbindelse, la meg få lansere en ide: I Danmark har staten opprettet en havarikommisjon for offentlige it-prosjekter. Det kan vi trenge i Norge også. Det er på tide å lære av sine feil.

Ikt-Norge har tidligere foreslått dette både for Difi og Fornyingsdepartementet. En slik kommisjon kan meget vel føre til at våre medlemsbedrifter fra tid til annen havner i et dårlig lys. Det vil imidlertid ha en betydelig oppdragende effekt at man vet at man vil bli gått etter i sømmene om man ikke lykkes. Havari er aldri noen hyggelig foreteelse, men vi kan hindre at det skjer igjen og igjen.

Start i feil ende

Det er sikkert mange årsaker til at Flexus gikk galt, men en av dem var at man startet med maskinvaren. Siden skulle man utvikle løsninger på toppen av dette. Dette er en risikabel modell og i alle fall kostnadsdrivende. Vi har hørt det før, og det går igjen i de fleste prosjekter: "Vi har helt spesielle behov og må skreddersy løsningene." Men jeg er faktisk ikke så sikker på at dette er riktig. Det andre har utviklet tidligere, og ikke minst hyllevare, er alltid billigere enn spesialutviklede løsninger. Andre byer har greid å bygge slike systemer, så hvorfor må man på død og liv finne opp hjulet på nytt?

Det kan argumenteres for at det nå er like greit å skrote hele "driten" og heller satse på en plattform og maskinvare som alle av oss enten har i lommen, i sekken eller i vesken. Jeg tenker på mobiltelefonen. Når det er mulig for 100.000 tilskuere å entre en fotballarena via mobilen, bør det også være mulig å entre tog, buss eller bane med samme enhet. I Singapore og Tokyo bruker man mobilen for å kjøpe kollektivbilletter. Og her hjemme bruker Norwegian og SAS mobilen for å gi oss boardingkort på flyet. Det man trenger å sette opp er altså enkle strekkodelesere, som er ren hyllevare og som man kan benytte over hele landet, enten det er snakk om tog, ferge, trikk, buss, eller T-bane. Det er enkelt for dem som skal administrere det og det enkelt for dem som skal bruke det.

Enkelt

En av årsakene til at jeg selv ikke reiser kollektivt lenger er nettopp det helt håpløse billettsystemet i Oslo. Jeg har selvsagt forsøkt Flexuskortet også. Kjøpt og betalt, men som ikke fungerte som det skulle og derfor ga en stikkende frykt for å møte en ivrig kontrollør. Nei, da er det enklere å kjøre bil eller å sykle til jobben.

Ønsker man at innbyggerne skal kjøre kollektivt, må man gjøre det enkelt: Kjøp og betal billett via mobilen og les av billetten i det du går ombord. Og skulle en nitidig kontrollør dukke opp, så vis ham billetten som du har lagret i mobilen. I tillegg kan du via mobilen motta meldinger om forsinkelser og annen trafikkinformasjon.

Det er sikkert mye jeg ikke har tenkt på her. Jeg er likevel overbevist om at eventuelle problemer vil være enkle å løse. For en brøkdel av prisen av Flexus tror jeg man kan lage et supert og brukervennlig billettsystem, basert på kjent og allerede utviklet teknologi. Det enkle er noen ganger det aller beste. Og billigste.

Da kan jeg ikke annet enn å ønske god reise.

Les om: