Store utfordringer for outsourcing-leverandører

KRONIKK: Offshoring bidrar til billigere outsourcing, men også fallende omsetning for leverandørene.

Publisert Sist oppdatert

En ny studie fra IDC viser tydelig at outsourcings-kunder forventer at prisene skal falle. Mange kunder tror på økte investeringer, men enda flere planlegger å redusere dem. I Norge forventes 30 prosent reduksjon og to tredjedeler av denne andelen, betydelige reduksjoner.

Den sterke troen på reduserte outsourcings-regninger skyldes leverandørenes rasjonaliseringsprosessor, som kundene tror skal kom dem til gode. Og, for å være ærlig, dette er også ofte leverandørenes største argument når de selger outsourcing. Det burde derfor heller ikke komme som noen overraskelse på dem.

Flere kunder

For å opprettholde og øke omsetningen må leverandørene finne flere kunder. Dette er heller ikke noe nytt. Faktisk er det nettopp dette som har vært situasjonen de siste årene.

Likevel, det blir stadig vanskeligere ettersom leverandørene også må ha på plass en god offshore-strategi, for å kunne tilby kostnadsreduksjoner til sine kunder.

Konkurransen på dette området øker, og vi forventer at leverandørene kommer til å opptre proaktivt i forhold til å introdusere offshore-konsepter før kontraktene løper ut. Hvis de ikke gjør det, kommer konkurrenten til å gjøre det.

Redusert topplinje

Kundene ønsker selvsagt også å høste fordelene ved bruk av billig utenlandsk arbeidskraft. Fra et profitt-synspunkt er dette en utvikling det er mulig for leverandørene å leve med, men med hensyn til omsetning er det en større utfordring.

Å ta ti millioner euro i omsetning (for eksempel) og konvertere dette til offshore-forretning kan innvirke positivt, eller ikke i det hele tatt, på profitten. Men det vil bety et omsetningstap på rundt fire millioner euro. Kort sagt, forvent ikke at aksjemarkedene roper "hallelujah".

Leverandørene må ta tak i dette dilemmaet og proaktivt forklare det til markedene, slik at forventningene med hensyn til topplinjevekst blir satt riktig. Men jeg må si: Det er ikke en oppgave jeg misunner dem...

Nils Molin, IDC