Tid for taktskifte

Den nye regjeringen har høye ambisjoner for digitalisering av offentlig forvaltning. Det er bra.

Publisert Sist oppdatert

Prinsippene fikk bred oppslutning da Stortinget behandlet Digital agenda for Norge. Altinn har hatt tiårs-jubileum, digital kommunikasjon blir hovedregelen på nyåret, sikker digital post innføres i løpet av 2014 og det pågår en rekke spennene endringsprosesser i stat og kommune. Men mye gjenstår. Det er tid for et taktskifte.

Difi har sentrale oppgaver når det gjelder ledelse, organisering, forvaltningsutvikling, anskaffelser og målrettet bruk av ikt i offentlig sektor. Vi er det sentrale kompetansemiljøet i arbeidet med å gjøre forvaltningen enda bedre. Difi er premissgiver for arbeidet med å digitalisere forvaltningen. For meg et det tydelig at det er behov for sterkere styring av arbeidet.

Det er derfor naturlig at vi skal gjennomgå Difi med tanke på våre oppdrag og oppgaveløsning. Siktemålet er å foreslå forbedringer og eventuelle endringer som støtter opp om regjeringens mål om forenkling, effektivisering og modernisering av offentlig sektor. Som Jan Tore Sanner sa i sitt første intervju med Computerworld, «vi skal løfte og styrke Difi.»

Det er jeg glad for fordi jeg brenner for de områdene Difi har ansvar for. Jeg har i mange år vært leder i komplekse organisasjoner. Jeg vet mye om hva lederne i offentlig forvaltning har behov for av bistand og støtte. Og det er derfor viktig at vi skreddersyr Difi for den omfattende moderniseringen som skal gjennomføres.

Gjennomgangen jeg har fått ansvaret for skal:

  • Gjennomgå Difis oppgaveløsning og måloppnåelse og peke på tiltak for å sikre bedre oppgaveløsning og måloppnåelse.
  • Vurdere Difis ansvar og oppgaver opp mot behovet for å se statlig og kommunal sektor i sammenheng.
  • Se på Difis rolle og oppgaver i grenseflaten mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)/Difis ansvarsområde og underliggende etater under andre sektordepartementer.
  • Og på samme måten spesielt vurdere Difis rolle opp mot andre statlige etater som har tverrgående ansvar for styring, ledelse og ikt.
  • Se spesielt på om Difi prioriterer riktig mellom direktoratsoppgaver, utredningsoppgaver og mer operative funksjoner særlig innenfor ikt og anskaffelser.
  • Se på oppgavefordelingen mellom Difi og KMD. Dette skal gjøres i samarbeid med departementet.
  • Vurdere den interne organiseringen i Difi.

Jeg har hatt mange svært krevende lederjobber og jeg har gjort mine feil.

Feil som jeg mener jeg har lært mye av.

Jeg har ledet politiet som har fått mye kritikk, spesielt på ikt-siden.

Jeg forstår de som tenker at jeg ikke er den rette personen til å lede den viktige gjennomgangen av Difi. Jeg tenker motsatt. Jeg har erfart hvordan det er å styre en kompleks organisasjon.

Jeg vet hvilke behov lederne i offentlig forvaltning har og jeg vet hvor viktig det er at toppledere forstår hvor grunnleggende ikt er for effektivisering og vellykkede endringsprosesser.

Derfor er jeg motivert for å gå på denne oppgaven. Jeg har startet med å lytte til ledere og fagfolk i Difi. Der finnes mye og god kompetanse. Neste steg er å lytte til andre deler av forvaltningen, kommuner, næringsliv og innbyggernes behov. Og jeg kan forsikre Computerworlds lesere at møte med Ikt-Norge allerede er i boks.

Mange spør meg om tidsplan. Den er ikke på plass enda. Men jeg erkjenner at arbeidet haster. Jeg er opptatt av gjennomføringskraft og av å levere etter hvert som ting er klart. Om ikke før, vil Difis Digitaliseringskonferanse 5. juni 2014 være et naturlig sted å presentere mine tanker om hvordan få til et økt takskifte for digitalisering i offentlig sektor.

Ingelin Killengren, direktør for Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi)