Hvem passer for deg?

Nordoc ser en svekket omsetning i horisonten. Da gjelder det å finne partnere som kan skape vekst.
Nordoc er et selskap bestående av personer som praktisk talt har vokst opp i Xerox. Stein Røren som er adminstrerende direktør er en av dem.

I 2002 ble Xerox' servicevirksomhet imidlertid skilt ut i et eget selskap, med de ansatte som aksjonærer. Men problemet er at Xerox' dokumentverktøy, i likhet med resten av bransjens, trenger stadig mindre vedlikehold. Utstyret blir i større grad basert på moduler, som kundene selv kan skifte når det trengs.

Nordoc hadde konsulentselskapet Cap Gemini inne for å vurdere deres forretningsstrategi, og i samarbeid med dem kom selskapet frem til at de måtte ha flere bein å stå på.

-- Vi ønsker oss inn på andre områder for å kompensere for nedgangen, sier Stein Røren.

-- Vi vil fortsatt drive service for Xerox, men i tillegg ønsker vi å satse mer på it-drift for våre kunder, sier den administrerende direktøren.

Ledelsen i Nordoc tok seg en surferunde på nettet etter hjelp for å finne en partner for fremtiden. Noen partner fant de ikke, men etter tips kom de over selskapet Weibull.

Giftekniven

Dave Sandberg jobber i Weibull. I Sverige har selskapet hans drevet "matchmaking" siden 1974, men i Norge har markedet vært mindre modent, og de har bare holdt på i noen få år her i landet.

Først de siste månedene har it-selskapene kommet i fokus. Sandeberg forteller at det svenske markedet er ti ganger større enn det norske på dette området, men at de nå ser en vekst innen it.

-- It er hetere enn på lenge. Og vi har fått mange henvendelser fra it-selskpaper som ønsker hjelp til å finne en partner. Det skjedde noe for to til tre år siden. Mange brant seg på på kostbare forhold hvor de solgte sine selskaper med oppgjør i aksjer som etter kort tid ikke var noe særlig verdt. Det har nok bidratt til at de nå ønsker profesjonell hjelp, sier Sandberg

Ifølge Dave Sandberg er prosessen, hvor selskapet involverer seg i å finne partnere til bredrifter, delt opp i tre. Trinn èn er å finne ut hvem den søkende er.

-- Først må selskapet som ønsker å kjøpe opp et annet selskap, finne ut hvem de er og hva de faktisk driver med. Dette hjelper vi de med, sier Sandberg.

Deretter vil et selskap som Weibull bruke egne eller eksterne databaser for å finne ut hvem som kan passe inn i profilen.

-- Trinn to er møter mellom partene. Her blir de kjent for å se om kulturene passer sammen. Ta og føle på hverandre - neste som en date, sier Sandberg.

Danner så stevnemøtet et grunnlag for et forhold, går Weibull med sin klient inn i tredje og siste fase. Her ser man på verdivurderinger av selskapene og setter opp en fusjonsavtale. -- Vi har både analytikere og jurister hos oss som tar seg av dette, sier Sandberg.

Fant brur'a på Hamar

Siden Nordoc vil inn på markedet for it-drift, er de avhengige av å bygge kompetanse og å ha konsulenter tilgjengelig, i tillegg til de 80 ansatte de allerede har.

-- Gjennom Weibull fant vi Saga Innovation på Hamar som er store i Mjøsregionen. Nå var ikke beliggenheten viktig for oss, men de har kompetanse innen opplæring og har 25 konsulenter tilknyttet selskapet. Dette er ressurser som blir viktige for oss for å nå ambisjonen om å drifte it for små og mellomstore bedrifter, sier Stein Røren.

Saga Innovation har også en asp-tjeneste, basert på et egetutviklet butikksystem som blant annet Shell bruker, som passer inn i profilen til hva Nordoc ønsker å bli.

-- Asp passer inn i hva vi ønsker oss i fremtiden, men det er kompetansen og opplæringserfaringen i Saga som vi umidelbart kan dra nytte. Og siden oppkjøpet i tidligere i år begynner det allerede å gi resultater, avslutter Røren.