Hvem vinner BI-krigen?

Hvem vinner BI-krigen?

CIO-DUELLEN: Hvilket analyseverktøy er best? SAS Institute-sjef Nils Stangnes og Business Objects-sjef Stig Sjursen i SAP duellerer om business intelligence.

- Hvilket analyseverktøy er best av Business Objects og SAS Institute?

Administrerende direktør Nils Stangnes i SAS Institute Norge:

- Vi har er stort forsprang gjennom 30 år med forskning og utvikling. Det dreier seg ikke lenger om bare rapportering, men å bruke informasjonen til å se hva som ligger frem i tid. Det kaller vi for proaktiv i stedet for reaktiv beslutningsstøtte. Markedet svarer jo dessuten på dette spørsmålet med vår høye markedsandel.

Norges-sjef Stig Sjursen for Business Objects i SAP:

- Min subjektivte mening er vel klar, men jeg oppfordrer heller til å sjekke hvorfor så og si alle uavhengige analytikere anser SAP Business Objects som det beste valget. Foruten å adressere superbrukerne har vi dessuten fokusert på beslutningsstøtteinformasjonen i et veldig bra brukergrensesnitt som lar brukere på alle ulike nivåer enkelt konsumere informasjonen - uten å måtte ha en doktorgrad.

- Hva skiller de gode analyseverktøyene fra de mindre gode?

Stangnes (SAS): - Det første jeg tenker på er at det nå i mindre grad handler om teknologi, men mer om det å finne leverandørene som har løsningene. Vårt fokus er fortsatt på avansert teknologien, men som gjør nytte som å optimalisere alt fra logistikk av reservedeler til avsløring av hvitvasking. Fokus på bransjespesifikke løsninger er viktig.

Sjursen (SAP): - Det er mange detaljer, men først og fremst håndteringen av metadata. Vår løsning er helt unik og sikrer at dataene er pålitelige. Alle våre applikasjoner er også integrert mot et felles semantisk lag som inkluderer en fast versjon av sannheten. Vi fjerner rett og slett kompleksiteten fra sluttbrukerne. Alle skal med!

- Har en kunde av Business Objects en fordel av å være en del av SAP?

Stangnes (SAS): - Det var et godt spørsmål, det må jo kundene deres vurdere i disse dager. Spørsmålet er om man som kunde av Business Objects på en Oracle plattform blir like godt ivaretatt som om du bruker SAP.

Sjursen (SAP): - SAPs oppkjøp av Business Objects gir kundene tilgang til en nær sagt komplett portefølje av BI-relaterte verktøy. Det er dessuten lite overlapp, men der hvor det er har vi laget en såkalt roadmap for å harmonisere porteføljen, med massiv utvikling totalt sett. Er du kunde av begge, vil du oppleve fordelene med økt samspill.

Norges-sjef Stig Sjursen for Business Objects i SAP.

- Hvilke fordeler har kunden av å velge forretningsanalyse fra en uavhengig leverandør?

Stangnes (SAS): - Forretningsanaslyse og erp er vidt forskjellige fagområder. Som uavhengig aktør kan vi rendyrke analysen. I Norge har vi 85 ansatte som kun har fokus på analyse, og dette bør gi mindre risiko og enklere implementering for kundene og brukerne av våre løsninger.

Sjursen (SAP): - Det mange kunder som tror det er noen bindinger hos oss. Men jeg kan garantere at våre løsninger fortsatt er uavhengig av plattform, men beriket med de beste teknologiene fra begge parter. Vår løsningen vil fortsatt være en selvstendig organisasjonsenhet. Kundene skal vite at vi vil fortsette å være i førersetet med de mest komplette analyseløsningene i markedet.

Administrerende direktør Nils Stangnes i SAS Institute Norge.

- Hvor modent er markedet for business intelligence i Norge?

Stangnes (SAS): - Konkurransen og standardiseringen øker jo også i Norge, og da ser man på mulighetene som analyse kan gi. Uro i økonomien gir gode tider for verktøy som kan bidra til riktige beslutninger. Men det varierer fra industri til industri, jeg mener først og fremst at det er ledelsen som setter standarden for hvor god en virksomhet er på forretningsanalyse - og det betyr kanskje ikke så mye i hvilket marked man er.

Sjursen (SAP): - Forretningsanalyse har lenge vært forbeholdt de få. Men en bredere og bedre innsikt i suksessdriverne i bedriften gjør det mulig å bi ut til folket -i alle roller. Dermed blir business intelligence et kritisk konkurransefortrinn. Faktisk vil jeg si at det tetter gapet mellom strategi og taktisk utførelse.