Hvis de visste

Hvis de visste

Hvis flyselskapene visste det flysystemene vet, ville passasjerene blitt mindre krakilske.
-- Unnskyld, kan jeg få snike i køen, flyet mitt skal gå om få minutter.

Jeg går på utsiden av køen frem til sikkerhetskontrollen. Det er kveld, folk er trette. Blikkene jeg får varsler ikke godt, men ingen protesterer.

Terminal to, gate 14. Det er bare å løpe. Hjertefrekvensen øker. Jeg innrømmer at jeg ikke er så god. Det er lange avstander på Heathrow.

Jeg hadde litt over 20 minutter. Flyet fra Madrid var over en time forsinket. Iberia ba meg kontakte skrankepersonellet for å skaffe overnatting. Overnatting passer dårlig. Deadline er neste dag. Det er flere saker som skal gjøres ferdig.

Skiltet angir at herfra tar det ti minutter. Jeg har tid til fem. Det tar tre. Paris og Air France. Det stemmer ikke Jeg skal til Oslo med British Airways.

Avgangsinformasjonen er mangelfull. Den gjelder bare for hver terminal.

Tilbake til sikkerhetskontrollen. Jeg sjanser på terminal 4. Buss, jeg må vente. Flyet skal lette, men ofte tar det tid. Jeg gjør et siste forsøk og håper på treghet i systemet. Halve flyplassen rundt. Det roer hjertet, men øker stressnivået.

Jeg er ti minutter på overtid. Plutselig står det, 20 minutters forsinkelse. Fem minutter før ny avgang er jeg på terminal fire, gate 14. Flyet går til Oslo.

Lite skjer, men jeg er mest opptatt av å få ned hjertefrekvensen. 150 er veldig langt fra 1,5 GHz som datautstyret typisk benytter. Men 1,5 GHz har ikke hjulpet meg. Jeg har trosset tilbudet om overnatting.

Da kommer det beskjed fra kapteinen om en times forsinkelse på grunn av mange fly. Sinnet stiger. Om bare Iberia hadde visst det kapteinen vet.

De forskjellige flyapplikasjonene er laget som siloer, uavhengig av hverandre. Bare delvis oppdaterer de hverandre. En forsinkelse rapporteres ikke før den må.

Bagasjesystemet visste ikke om forsinkelsene. Bagasjen kom 20 timer senere. Den kunne enkelt vært med flyet.

Drømmen hadde vært en representant for Iberia som leverte skriftlig informasjon om flyterminal og gate med transporttid til sikkerhetskontrollen, antatt kontrolltid og transporttid til gaten.

I tillegg skulle systemet vite om forsinkelser på bakken og forsinkelser som skyldes overbelastning på avgangene.

Dermed ville det være mulig å gjøre et valg, vente, eller prøve å nå neste fly.

Avgangssystemet må få vite om passasjerer på vei. Det visste ikke at jeg løp.