IBM og Cisco forlover seg

De to it-gigantene skal sammen sørge for at flere bedrifter begynner å bruke ip-baserte telefoni- og videotjenester.

Ciscos gryende erfaring innen ip-basert telefoni, video og såkalt medie-rike konferanser skal kobles sammen med IBMs ekspertise innen tjenesteyting. Samarbeidsavtalen mellom de to selskapene dreier seg for en stor del om at IBM skal integrere Ciscos utstyr i større løsninger, men omfatter også konkrete produkter fra Store Blå.

I pressemeldingen som omtaler det nye initiativet fra to av it-verdens virkelige giganter, nevnes en rekke spesifikke samarbeidsområder. Blant annet skal IBM Information Management-database integreres med Cisco CallManager (Ciscos hussentral-løsning), Tivoli skal sertifiseres for bruk sammen med CallManager, og CallManager skal støttes på IBMs eServer xSeries x345, x306 og x345.

I tillegg skal teknologi fra IBM brukes i to nye medieservere fra Cisco, MCS 7815I og MCS 7825I. Selskapene skal også samarbeid om å lage bransjeløsninger for finanssektoren og detaljhandelen.

-- Det ligger en sterk forpliktelse i avtalen fra både IBM og Cisco til å utvikle felles planer for ip-telefoni, enhetlig meldingshåndtering, kundekontaktsentre og medie-rik kommunikasjon og videokonferanser, sier Charlie Giancarlo i Cisco ifølge pressemeldingen.

Også IBM understreker at avtalen skal materialisere seg i konkret samarbeid.

-- Med denne kunngjøringen foretar Cisco og IBM en vesentlig økning i sine investeringer i felles produkt- og teknologi-integrasjon, uttaler Doug Elix i IBM.