IBM spiller Kina-kortet

IBM spiller Kina-kortet

Store blå startet samtaler med Lenovo allerede i 2000.
IBM solgte pc-produksjonen sin forrige uke til kinesiske Lenovo. Selskapet får 1,75 milliarder dollar i kontanter og verdier for det.

At IBM kvitter seg med pc-produksjonen er ikke så overraskende for dem som har følgt med nøye med selskapet. Pc-salget har gitt selskapet omsetning de siste årene, men neppe inntekter. Pc-markedet er hardt presset og prisene har rast i det siste.

I tillegg til det gjorde IBM den strategiske feilen allerede tidlig i pc-alderen å selge ut to deler som fremdeles er lønnsomme: operativsystemet, til Microsoft, og prosessoren, til Intel.

Nostalgi

For mange gir salget av IBMs pc-produksjon til et kinesisk bedrift anledning til et nostalgisk tilbakeblikk på pc-ens spede barndom for over 20 år siden. IBM gjorde pc-en til en suksess og utviklet modellen som ble kopiert av andre pc-produsenter. Det tok bare 23 år fra den første modellen til at IBM måtte selge.

Det kan være farlig å se for mye bakover, og IBM har kanskje skjønt det best. For Store blå er dette starten på en ny periode, som kan være like toneangivende som pc-ens tidsalder.

Med salget oppnår IBM tre ting. For det første kvitter selskapet seg med en ulønnsom pc-produksjon. Med dette gjør IBM seg fri for å rette seg for fult på tjenester, noe selskapet har allerede peilet seg inn på de siste årene. Men enda viktigere, Store blå knytter sterke bånd til verdens største og raskest voksende markedet, Kina.

Tok fire år

Allerede i 2000 startet IBM samtaler med Lenovo. Det skjedde rett etter at Sam Palmisano overtok roret i IBM. Det er ingen tilfeldighet, skriver New York Times.

Palmisano var mannen bak IBMs suksesser i Japan i første halvpart av 1990-tallet. Han har reist mye i Asia, spesielt i Kina. Hvert år har han lagt tre-fire forretningsreiser til Kina, og han har vært der på ferie med sine fire barn.

-- Det var for å vise dem den kinesiske kulturen. Jeg ville vise dem hva skjer i det landet nå. Kina vil være av så stor betydning i verden i deres liv., sier Palmisano.

Palmisano viste forståelse for lokale skikker ved å besøke Lenovos gründer og de kinesiske myndighetene, som er tungt representert i selskapet, før han gikk i de endelige forhandlinger med konsernledelsen.

Nummer tre

Lenovo vil etter overtakelsen være verdens tredje pc-produsent, men også Kinas femte største bedrift. Selskapet omsatte i 2003 allerede for 12,5 milliarder dollar, og får støtte fra myndighetene. IBM vil med kjøpet overta 18,9 prosent av eierandelene i Lenovo, og sitte igjen med en gedigen fot inn for det kinesiske markedet, også for sine tjenester.

IBM har jobbet tålmodig med Japan og Europa, og baserer en del av sin suksess på sin rolige fremgangsmåte. Nå håper selskapet at samme strategi vil fungere i Kina. Klaffer det, vil ikke IBM anses som en it-dinosaur som måtte selge det de ble store på, men et smart selskap som på rett tidspunkt greide å komme seg tungt inn i det mest spennende markedet de neste titalls år.

Saken er basert på aritkler i New York Times og IDG News Service.