IBM vil lokke Microsoft-kunder med Linux

IBM vil lokke Microsoft-kunder med Linux

Med kampanjen "Migrate to the Penguin" vil IBM ha flere Exchange-brukere over på Lotus Notes og Domino.

Bedrifter som bruker Microsoft Exchange som epost-system og vurderer en overgang til IBM sine programvare, får nå drahjelp av en ny kampanje.

Med "migrer til pingvinen" ønsker IBM flere velkommen å prøve seg på selskapets åpan kildekode-baserte programvare.

-  Dette er først og fremst et program rettet mot businesspartnere, som jobber med våre kunder. Det tilbys en rekke verktøy. I tillegg får de teste Lotus på en egen server, hostet av IBM, og kan utprøve programvaren i dette testmiljøet, sier Per Vassbotn, informasjonssjef i IBM, til Computerworld.no.

50 aktuelle bedrifter

Den nye kampanjen er en utvidelse av det allerede eksisterende kundeprogrammet "Move to Lotus", som retter seg mot kunder som fortsatt ønsker å kjøre på Microsofts operativsystem Windows.

Vassbotn har ikke presise tall, men han mener opp til 50 bedrifter i Norge kan være aktuelle for denne kampanjen. IBM kan hjelpe dem med å gå over til Linux. 

- Linux er viktig for IBM, og vi har støttet det en stund nå. IBMs mellomvare, som Lotus Notes, går alle sammen på både Linux og Windows, det er fritt for kundene å velge. Men vi vil gjerne vise ekstra til Linux, som i denne kampanjen, sier Vassbotn.