TILPASSNING: IBM må tilpasse seg nye tider, og satser store investeringer i cloud, mobil og analytics. (Illustrasjonsfoto: IBM)

IBM klar til kamp

Investerer 30,5 milliarder kroner i mobilitet, nettsky og analyse, med mål om 300 milliarder kroner i årlig inntekt innen 2018. Analytiker anbefaler investorer om å tenke langsiktig, og la selskapet holde på i fred.

Store blå skal ha innsett  at it-verdenen er i rask endring, og planlagger å bruke omlag 30,5 milliarder kroner på netsky, analyse og mobilteknologi (i tillegg til sikkerhet og sosiale medier) i løpet av 2015.  Målet er å nå en årlig inntekt på over 300 miliarder kroner innen 2018. Det melder Computerworlds nyhetstjeneste.

Innsatsen kommer i kjølevannet av nedgang i inntekter på grunn av salg av to av selskapets tidligere kjerneområder på maskinvare til Lenovo og Globalfoundries, samt nedgang i andre tradisonellt sterke områder for IBM. 

Maskinvare står i dag for under ti prosent av inntektene. IBM må derfor møte utfordringene som ligger i de tradisjonelle bedriftskundenes kundenes skifte til nettskyen. Selskapts nettskysatsing vokste med 60 prosent ifjor, melder selskapet selv. Sammen med analyse og mobil skal skyen etter planen stå for 40 prosent av selskapets totale inntekt om bare noen få år. Disse områdene sto for 27 prosent av totale inntekter i 2014.

I tillegg til 30 milliarder investeringskroner skal suksessen komme blant annet fra  samarbeid og partnerskap, lik det selskapet inngikk med Apple i 2014, og flere slike avtaler skal være planlagt fremover.

Investorene må tenke langsiktig

Markedsanalytiker Charles King ved selskapet Pund-it tror Store Blå kan nå målet, på tross av at ingen av de nevnte investeringspengene er satt av til oppkjøp.

- Områdene IBM går etter er alle anerkjente vekstmarkeder i tilegg til å være områder der IBM planlagger å levere løsninger som er svært differiensiert, som med cloud, eller helt unikt som med Watson, mener King. 

Han ber også selskapets investorer om å vise tålmodighet mend IBM setter planen ut i livet.

-  I et marked som i hovedsak drives av kvartalvise inntekter og andre kortsiktige mål, så kan fire år virke som en evighet.Dersom investorene gir IBM tiden og pusterommet som er nødvendig for å forfølge denne strategien, da tror jeg de vil bli belønnet for sin tålmodighet, sier King.