IBM: Hva betyr det å være menneske? (Foto: 20th Century Fox)

Watson lager film-trailer

IBMs kunstige intelligens har tatt en tur på klipperommet. Hva er vel mer naturlig når det skal lages en trailer for en film om kunstige mennesker?

Publisert Sist oppdatert

Er det noe IBMs Watson snart ikke kan? Jeopardy, sjakk, matlaging. Listen blir bare lengre og lengre - og nå også filmklipping. 

Det er IBM Research som i samarbeid med filmstudioet 20th Century Fox har anvendt den kunstige intelligensen Watson til å analysere den kommende filmen “Morgan”.

Filmen, en skrekkfilm produsert av Ridley Scott, handler om kunstig forbedrete mennesker. Den opplagte tanken ble da å se om man kunne få en kunstig intelligens til å lage traileren.

Skolebenk

Første trinn var å lære Watson opp i å forstå skrekkfilm-trailere. Ett hundre trailere ble segmentert og analyser basert på følgende kriterier:

  • Visuell analyse for å identifisere personer, objekter og scener. Funnene ble tagget og kategorisert.
  • En auditiv analyse for å forstå sammenheng mellom stemninger og emosjoner.
  • En analyse av scenenes komposisjon, på elementer slik som lyssetting, selve lokasjonen og billedkomposisjonen. 

På bakgrunn av dette ble hele filmen Morgan matet inn i Watson for analyse. Ordinært bruker mennesker fort én til tre uker på å lage en trailer for en stor Hollywood-film. Her gikk selve prosessen unna på ett døgn.

Watson kom opp med utdrag på cirka seks minutters lengde fra hele spillefilmen, og ut av dette råmaterialet tok en filmklipper og satte sammen det endelige resultatet.

Og døm for deg selv: Nedenfor er både Watsons og den offisielle traileren (som dog er mye lengre) gjengitt. Har Watson klart å finne en nerve?

Via IBM