FIX: Nye bærbare "en klump med lim" (Foto: iFixit)

Greenpeace liker iPhone 7

Men kritisk til nyere produkter som MacBook og Microsoft Surface Laptop for ikke-eksisterende reparerbarhet.

Publisert Sist oppdatert

Handymannens dager på elektronikkfronten er talte, og dette gjelder også datamaskiner.

Modulært design er knapt lengre eksisterende i datamaskin-bransjen om en ser bort ifra selvbygger-markedet, bedriftsmarkedet for konvensjonelle bordkabinetter, og serverløsninger for rack-montering. Forsåvidt ikke ulikt bilen, der det ikke er mye en lengre kan gjøre under panseret med en skiftnøkkel. 

Til en viss grad kan sluttbruker selv bytte enkelte komponenter som minnebrikker og harddisk, men i praksis gjøres dette i liten grad siden det finnes eksterne løsninger for utvidelse, samtidig som utfasingssyklusen i praksis overstyrer kost/nytte-vurderinger av kostnader knyttet til service av maskinparken.

Produsenter av mobile enheter og bærbare datamaskiner gjør i større og større grad bruk av prinsippet om å lodde fast enkeltkomponenter til hovedkretskortet, spesielt nå som lokal SSD-lagring i prinsippet er det samme som en minnebrikke. Dette reduserer plassbehovet, som igjen kan benyttes til batteriplass for utvidet brukstid. 

Surface Laptop lavest

Og i steden for skruer og annen mekanisk innfesting bruker mange nå simpelthen lim for å holde maskinen sammen. Dette gjelder såvel Apple som andre produsenter, og nylig overrasket reparasjonsentusiastene iFixit alle med å gi Microsofts nye Surface Laptop  den laveste scoren noensinne med 0 av 10 i reparerbarhet.

Miljøforkjemperne Greenpeace støtter seg også på iFixits vurderinger når de rangerer de ulike teknologiselskapene. Apple har i senere tid klatret til topps i rankingen mye takket være den solide innsatsen for å benytte fornybar energi gjennom hele livssyklusen for det samlede konsernet. 

Apple scorer også godt når det gjelder gjenvinnbarhet av enkeltkomponenter fra MacBook-serien og de mobile enhetene, og selskapet har også satt seg som strategisk mål å overvinne avhengigheten av  råmaterialer som utvinnes med konvensjonell gruvedrift og heller satse på resirkulering.

Men det kan ikke skyves under en stol at sluttbrukerens mulighet til å få reparert en iPhone eller MacBook er lav. På den annen side: Disse enhetene er så komplekse at kun fagfolk har anledning til å utføre slike operasjoner. 

iPhone 7-kred

Derimot gir Greenpeace Apple kred for iPhone 7-modellene der bytte av skjerm har blitt betraktelig enklere. I egne og autoriserte butikker har selskapet utstasjonert egne spesialverktøy for å separere skjerm fra mobilhuset, og prosessen er såre enkel. Dette kommer også sluttbruker til gode ved lavere reparasjonskostnader.

Via 9To5Mac