Ikke i badekaret, folkens!

Ikke i badekaret, folkens!

Creative Labs har fått smekk på fingeren etter at en reklameplakat oppfordret til å ta med den bærbare i badekaret.
Storbritannias reklame-vakthund, Advertising Standards Authority (ASA), fryktet at annonsen kunne oppfordre til livsfarlig strømførende aktivitet.

Creative Labs Europes annonse for lydproduktet SoundBlaster viser en kvinne nedsunket i et badekar som bruker en bærbar pc koblet til et høyttalerpar, under annonsetittelen "Immerse Yourself - In Sound". Vakthunden ASA mottok en klage som påpekte at annonsen var uansvarlig og oppfordret til en farlig aktivitet.

Creative hevdet i sitt motsvar at de ikke oppfordrer kunder til å gjøre noe dumt, at reklameteksten ikke var bokstavelig ment, men en metafor for "acoustic immersion", et begrep som brukes av pc-spillere for å beskrive opplevelsen av surroundlyd. Dessuten er bruk av bærbar pc i badekar harmløst, siden dette er batteridrevne enheter med et lav voltnivå, hevdet Creative.

Likevel, ASA, mente det var lett å få en oppfatning av det er helt ok å ta med seg elektrisk utstyr i badekaret, og Creative ble nødt til å trekke annonsen, melder nettavisen theregister.com.