Ikke bare ett pc-marked

Ikke bare ett pc-marked

Teknologien utvikler seg i sprang. De forskjellige delene av markedet utvikler seg ikke nødvendigvis med de samme sprangene.
-- Intel kommer med nytt brikkesett sånn en gang i året, og nyheter kommer hele tiden. Når bare det beste er godt nok, blir det litt av et race; denne bransjen er jo verre enn en ferskvaredisk, sier Øystein Nordstrøm, brand manager på pc i IBM.

IBM deler pc-markedet i to; konsument og smb på den ene siden, og større bedrifter på den andre. Det som er viktig for bedriftsmarkedet er at it-avdelingen kan bruke samme image.

Jarle Bjørn Hansen i Fujitsu Siemens er ikke uenig. Men når det gjelder de nye teknologiene, synes han det er spennende at de nå også kommer på bærbare pc-er.

-- Stadig flere velger bærbare, og det er der økningen i kraft blir størst. Også bærbare får PCI Express og etter hvert 64-bit og tokjerne prosessorer.

Forvirrende

Erik Janssen i Acer mener det er relativt greit å forholde seg til stasjonære pc-er og teknologiutviklingen. For bærbare blir det en imidlertid hyppige utskiftninger.

-- Det kan virke forvirrende for kundene at utviklingen går så fort. Når folk spør meg hva de skal velge, har jeg et standardsvar: I stedet for å velge det aller siste innen teknologi, sørg for at du skaffer deg nok minne. Helhetsbildet teller mer enn at en pc har den aller siste finessen.

Stasjonære har lenger livssyklus enn bærbare pc-er, mens mobile enheter byttes oftere, ikke på grunn av teknologi, men fordi de behandles røffere.

Tre markeder

Hewlett-Packard deler markedet i tre. Hjemmemarkedet krever de råeste maskinene til video og multimedia, kraftbrukere i bedriftene vil ha sitt, mens de større bedriftene vil ha langsiktighet og stabilitet.

-- Det er ikke bare teknologi og kraft som driver hjemme-pc. Om de tar seg ut i stuen, hvor enkle de er å tilpasse og hvilke egenskaper de har, er viktig. Ikke minst krever stadig mer kompliserte pc-spill sitt, sier Tore Särelind i HP.