Ikke fornøyd med kostnadskutt i Telenor

Telenor klarte ikke å gjennomføre de planlagte kostnadskuttene i fjerde kvartal.

Omsetningen falt med 3,8 prosent for fastnett-virksomheten til Telenor. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas fortalte under dagens resultatpresentasjon at selskapet hadde problemer i fjerde kvartal, slik at de ikke klarte å redusere kostnadene slik de ønsket. Men målet om å spare 1,5 milliarder kroner innen fastnett-virksomheten står fast.

- Vi har redusert arbeidsstyrken ganske mye. Vi hadde et mål om 700 personer i 2005, men vi ligger litt etter det programmet. Men vi har gode håp om at vi klarer dette nå, sier Baksaas.

Han legger til at det i tillegg til bemanningsreduksjonene også ligger andre tiltak inne for å nå målet om en kostnadsbase som skal være 1,5 milliarder kroner lavere.

- Men vi må jobbe hardt for å nå dette målet, men vi må gjøre det fordi konkurransen på fastnettet kommer fra nye teknologier.

Mobilen betyr mest

Baksaas forteller at 40 prosent av alle telefonsamtaler i Norge nå går over mobiltelefon.

- Det er et faktum at markedet i Norge har gått i mobil retning, men det betyr ikke at dette tallet vil bli 100 i løpet av noe tid - men jeg tror at dette tallet vil øke.

For det finske markedet er tallet 50, i Sverige noen og tredve, mens i Danmark er det omtrent som i Norge.

På spørsmål om presset på fastnett-virksomheten kommer fra forretnings- eller konsumentsiden, sier konsernsjefen at antall linjer er under press fra mobilsiden - og da spesielt yngre mennesker.

- Men også fra ip-telefoni. Selv om vi ikke tror at dette er veldig tunge brukere. Også har man det vanlige prispresset fra konkurrentene, spesielt på bedriftssiden, sier Baksaas.

Håper på ro

Telenor har også en vanskelig situasjon i Pakistan å forholde seg til. Baksaas håper at situasjonen i Pakistan roer seg ned.

- Vi håper at situasjonen og markedssituasjonenstabiliserer seg i fremtiden, sier Baksaas.

Han legger til at ødeleggelsene er ikke så store som man kan få inntrykk av på tv.

- Å utdype dette og si noe mer er en utfordring. Vi har tett kontakt med våre folk i Pakistan, og ødeleggelsene på nettverket er rimelig små. Det er to basestasjoner som er nede, to av cirka 1.300, sier Baksaas.

- Men vi vil nok se litt tid før ting er normale for Telenor i Pakistan. Jeg håper at dialogen mellom norske og pakistanske myndigheter kan forbedre situasjonen, og vi kan se en normalisering etter hvert.

Les også: Varsler flere Telenor-kutt

Les også: Telenor sikter mot 90 milliarder kroner i 2006