Ikke første ripe i lakken for IBM

IBM hevder de har en god sak mot universitetene, men søksmålet er i seg selv ikke en god sak for selskapet.
-- Det er aldri en god sak for et selskap at kundene ikke er fornøyd. Særlig leit er det når det kommer så langt at det blir en sak for rettsapparatet, uttaler informasjonssjef i IBM, Gro Mjellum.

Når det er sagt poengterer Mjellum at systemet er i god drift i mange andre organisasjoner.

Det er ikke ofte de store dataselskapene i Norge opplever søksmål av denne typen. IBM har imidlertid vært i hardt vær før. Den gangen var det Kreditkassen som gikk til sak mot IBM for avtalte leveranser i perioden 1992-94.

Som et resultat av uoverenstemmelsene fremsatte Kreditkassen (nå Nordea) i 1996 et krav mot IBM på 279 millioner. IBM fremmet på sin side et motkrav på 37 millioner. I 1998 ble det inngått forlik, og som et resultat trakk begge parter sine krav. IBM måtte i tillegg levere ytelser - maskinvare, programvare og tjenester - til Kreditkassens it-avdeling tilsvarende en markedspris på ca. 50 millioner.