Ikke sats alt på Cisco

Ikke sats alt på Cisco

Cisco legger mer funksjonalitet inn i ruterne. Systemintegratorer og nisjeleverandører skvises. På lengre sikt taper kundene.
For en drøy uke siden lanserte Cisco en ny ruterfamilie rettet mot mindre bedrifter og avdelingskontorer. I de nye ruterne kombineres tradisjonell ruting med funksjonalitet som tidligere har ligget i separate bokser.

Brannmur, anti-virus, vpn og "voice server" (hussentral) er nå blitt en integrert del av ruteren. Målet med "Integrated Services Routers" er at kunden skal få levert alle nødvendige nettverks-tjenester fra én boks.

Cisco er inne i de fleste nettverk. Overfor kundene kjøres det hardt på at kompleksiteten reduseres dersom de holder seg til én leverandør. Sagt på en annen måte: nå vil Cisco ha nettverket for seg selv.

Med Ciscos dominerende posisjon i rutermarkedet er det forståelig at John Chambers og hans folk prøver å erobre nye markeder. Likevel er det grunn til å se nærmere på Ciscos umettelige appetitt på små-selskaper og deres markeder.

Det ligger snublende nær å trekke paralleller til Microsofts strategi for å legge nye funksjoner inn i Windows. Én ting er at innovative selskaper som Netscape og Real Networks er skjøvet ut på sidelinjen. Verre er det at kundenes valgfrihet reduseres når konkurranseforholdene kommer ut av balanse.

Likhetspunktene mellom Cisco og Microsoft er mange. Markedsmessig er begge dominerende, henholdsvis innen nettverk og personlige datamaskiner. Suksessen er langt på vei fortjent, ser man på Ciscos teknologi og Microsofts brukervennlighet.

Men både Microsoft og Cisco er beryktet for å "låse" kundene gjennom å tilby løsninger som ikke følger standarder som brukes i resten av bransjen. Og ikke minst, begge selskapene er kjent for å utnytte sin posisjon til å kreve skyhøye priser for sine produkter.

I tilfellet Microsoft reagerte konkurranse-myndighetene for sent. Lykkes Cisco med sin strategi, vil det bli en tilsvarende konsolidering i nettverksbransjen. Skal myndighetene ha håp om å kunne gjøre noe, bør de begynne å kikke på nettverksmarkedet allerede nå.

En kraftig konsolidering vil gå utover selskapene som nå har levert spesial-løsninger til nettverk bygget med Ciscos rutere og svitsjer. Og systemintegratorene vil miste sin betydning fordi løsningene leveres ferdig integrert. Det går utover lokal kompetanse og muligheten for skreddersøm.

På kort sikt kan kundene juble over mange av Ciscos løsninger. Ip har fra før gjort nettverket rimeligere. Med mer hyllevare i nettverkene vil totalkostnadene reduseres ytterligere. Men over tid vil redusert mangfold gi høyere priser og dårligere produkter.

Microsoft utfordres av Linux, som begynte som et idealistisk prosjekt. Nettverksbransjen trenger mange aktører. Det kan kunder og brukere sørge for gjennom å vise at de ikke vil satse alt på ett kort.