– Et heidundrandes salgsevent
For første gang var den norske edtech-næringen samlet for å delta på utdanning- og teknologimessen BETT. Det ga salgs-suksess.
– Det var et heidundrandes salgsevent, sier Heidi Austlid, viseadministrerende direktør i IKT Norge.
Austlid er tilbake i Norge etter å ha tilbragt noen dager på utdanning- og teknologimessen BETT, som kan sies å være VM for edtech næringen.
Austlid var den som tok initiativet til å samle hele den norske edtech-næringen for å delta på messen. For første gang gikk 16 norske edtech-selskaper sammen og presenterte sin egen paviljong. Under messen skulle de vise hva Norge er gode for foran det nordiske og globale markedet.
Ifølge Austlid ble åpningen av «The Norwegian Classroom» en stor suksess.
Norge var det eneste ikke-britiske-selskapet, ved siden av Korea, som hadde sin egen lokale paviljong, og Austlid kan melde om at det ga positiv oppmerksomhet.
Alle selskapene, med representanter fra forlag til it-selskaper, stod sammen for å fremme sine lærings-produkter. Alle hjalp hverandre, og samtlige selskap kunne rapportere om salg av konkrete produkter.
– De fikk solgt produkter og avtaler til både norske og globale selskap, forteller Austlid.
Sterkere sammen
Edtech står for educational technology, og med denne typen læring kan elever få skreddersydde digitale løsninger tilpasset hver enkelt elevs nivå.
Noen av selskapene har vært representert tidligere, men ved siden av store it-kjemper som for eksempel Google druknet de litt i det store havet.
Dette var en av grunnene til at den norske edtech-næringen gikk sammen om en egen paviljong.
Store ambisjoner
I åpningsprogrammet holdt Oslos næringsbyråd Hallstein Bjercke en kort
tale om temaet ”Edtech-næringen kan erobre verden”. Bjercke skrøt av bedriftene, og mener at norsk edtech-næring er med på å modernisere og forbedre Oslo som kommune.
– Jeg er glad for å kunne være med på å markedsføre og profilere Osloregionens edech-bedrifter internasjonalt. Flere av dem har allerede nådd langt internasjonalt, men ambisjonene er enda større. Oslo kommune vil gjennom by-til-by samarbeid med blant annet Hackney i London, Austin og Toulouse tilrettelegge for både profilering og kontaktnettverk, slik at flere kan lykkes ute, sa Bjercke.