- Industrien ser på barn som et marked

- Industrien ser på barn som et marked

CWTV: OLPC-topp dr. Nicholas Negroponte vil skape verdier for barn. Se CWTV-intervjuet her.

Mannen bak One Laptop Per Child (OLPC), dr. Nicholas Negroponte, reagerer på at store konsern ser på barn som marked. Han har selv ingen kommersielle interesser i skape gode løsninger for barn, og mener at industrien er fokusert rundt barn som marked.

CWTV: Se hele intervjuet med Negroponte over artikkelen.

Under It-tinget 2008 på Tønsberg forteller dr. Nicholas Negroponte om hvilke visjoner han har for fremtiden, og hva små bærbare maskiner vil bety for informasjonssamfunnet.

Han mener enkle, billige og brukervennlige løsninger som OLPC vil bringe barn tettere på informasjon og dermed bidra til å utvide deres horisont. Negroponte mener utdanningen spiller en sentral rolle i fremtidens informasjonssamfunn.

Selv tok han utgangspunkt i tre millioner OLPC-er på verdensbasis. Selv om det målet ikke er nådd, og én million pc-er er solgt, ser han ikke på det som noe nederlag. Tvert imot.

Han mener det krever pågangsmot og vilje for å være visjonær innen it-feltet.