Acer satser friskt med nytt design

Acer satser friskt med nytt design

Vi var til stede når Acer lanserte sine to nyeste bærbare, en sprek men lite spennende bedriftsrettet modell, og en svært så frisk og spenstig sak.

Milano: Acer har det siste året jobbet hardt for å komme seg opp på listen over de største merkeprodusentene, og det har de da også gjort. På verdensbasis ligger de nå som nummer tre, etter gigantene HP og Dell, dette ifølge sjefen selv, Gianfranco Lanci.

LES OGSÅ: Forebyggende angrep fra AMD

Med de nye modellene som ble lansert i Milano torsdag kveld vil de prøve å fortsette den positive trenden.

Maskinen det ble rettet mest fokus mot var den nye Aspire-modellen. Med det nye Gemstone-designet, utviklet i samarbeid med BMW, tar Acer et oppgjør med trøtte, firkantede maskiner. Designet er mer organisk enn tidligere, og kan virke inspirert av Apples designideer, om enn med en litt annen vri.

Satser på design og Santa Rosa

Den nye Aspire-modellen, vi fikk se på Aspire 5920, spiller på kontraster. Maskinen har tofarget, blanklakkert og mørkt design på utsiden, når du åpner lokket møtes du av en dus hvitfarge og nytt tastaturdesign. Skjermen er, fra det vi fikk sett, lyssterk og med gode kontraster. Nøyaktig hvor god den er i praksis vet vi ikke før vi får testet maskinen skikkelig.

Innmaten i maskinen er basert på Intels nye Santa Rosa-plattform, neste generasjon Centrino. Det burde gi god ytelse, og forhåpentligvis god batterilevetid. Nøyaktig spesifikasjoner på maskinene fikk vi ikke oppgitt.

Maskinene som sto utstilt i Milano var utstyrt med 15,4-tommers skjerm, 160 gigabyte harddisk, og to gigabyte minne. Det vil ifølge sjefen for Acer Norge, Erik Janssen, ikke bli tilbudt flashdisker med det første. Dermed må vi fortsatt belage oss på tradisjonelle platebaserte harddisker en stund til, med de fordeler og ulemper det medfører.

Aspire-serien, og dens nye Gemstone-design, er rettet mot forbrukersegmentet, og spiller like mye på design som skiller seg ut fra mengden, som den gjør på ren ytelse. Fra det vi fikk se burde de ha mulighet til å hevde seg i kampen mot trauste, kvadratiske bærbare.

Maskinene i Aspire-serien kommer i en rekke forskjellige størrelser. Minste modell er utstyrt med 12,1-tommers LCD-skjerm, mens den største har en skjerm på hele 20 tommer.

Nytt til bedriften

Den andre modellen som ble presentert i Milano var en ny Travelmate-modell. Dette er maskiner som er rettet mot bedriftsmarkedet. Dermed er ikke designet like spennende som i Aspire-modellene. Her er det fortsatt litt småtraurig.

Selv om utseendet ikke har fått det store løftet, har det blitt gjort en del under panseret for at dette skal bli et interessant valg for proffbrukerne. Ny innmat skal gjøre maskinen sprekere og sikrere. Blant annet med ny teknologi for biometrisk sikring av maskinen, i første omgang ved hjelp av avansert fingeravtrykksteknologi.

Travelmate er designet i en lett og sterk aluminiumslegering som skal gjøre den mer motstandsdyktig mot hardhendt behandling. Maskinene er også utstyrt med harddisk med bevegelsessensor, som slår av maskinen ved brå bevegelser og fall. Heller ikke de nye Travelmate-maskinene vil bli levert med flashdisk med det første.

De nye Acer-modellene vil være klare for salg i slutten av mai, og vi vil så klart teste maskinene grundig så fort de kommer oss i hende.

Les mer hos Acer Norge.

LES OGSÅ: HP med nye søksmål mot Acer

Infrastruktur