Bredbåndsmerker bærbare pc-er

Bredbåndsmerker bærbare pc-er

Teleoperatører går nå sammen med pc- og brikkesettprodusenter for å fremme innebygd støtte for mobilt bredbånd i bærbare pc-er.

Et nytt merke, som skal vise mobile bredbåndsmulighetene med bærbare pc-er, kommer nå på makedet. Blant selskapene som er med i samarbeidet er Asus, Dell, Ericsson, Lenovo, Microsoft, Teliasonera og T-Mobile. Det nye merket har et markedsføringsbudsjett på én milliard dollar i ryggen, og er ment for å fremme bevisstheten rundt mobilt bredbånd.

- Sammen skal vi øke bruken av mobilt bredbånd på bærbare pc-er, sier markedsdirektør Michael O’Hara i GSM Association (GSMA) som er primus motor bak initiativet, til amerikanske PC World.

LES OGSÅ: Lite mobilt bredbånd

Har en bærbar den nye merkelappen, støtter pc-en minst (teoretisk) 3,6 megabit per sekund, eller rundt 1 Mbps i den virkelige verden. De tekniske spesifikasjonene konstaterer at 3,6 Mbps er minimum, men at 7,2 Mbps er anbefalt. Merket vil uansett se likt ut.

Det er bare medlemmer av samarbeidet som kan bruke merket. Den underliggende teknologien som støttes er HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access), og i fremtiden LTE (Long Term Evolution). Ifølge GSMA har ikke WiMax tilstrekkelig dekning og støtte til å komme inn under merkeordningen.

LES OGSÅ: Lokker kunder til mobilt bredbånd

- Målet er å gjøre det enklere for forbrukerne å finne bærbare pc-er som har innebygget støtte for mobilt bredbånd. Det er et behov for dette - om mobilt bredbånd skal komme ut til massemarkedet, sier Ton Brand, som leder initiativet i GSMA.

Infrastruktur