HP svikter ikke pc-kjøperne likevel

HP vil fortsette å produsere pc-er, har den nye sjefen bestemt.

Publisert Sist oppdatert

De siste månedene har HP-ledelsen telt på knappene om selskapet skulle kvitte seg med pc-divisjonen. Nå er beslutningen tatt: Pc-divisjonen forblir i HP, melder amerikanske PC World .

Det var den nylig avgåtte toppsjefen i selskapet, Leo Apotheker, som i slutten av august uttalte at HP vurderte å selge divisjonen kalt Personal Systems Group (PSG), som produserer pc-er, smarttelefoner og nettbrett.

Syltynne fortjenestemarginer

Bakgrunnen for uttalelsen var redusert vekst i pc-salget på verdensbasis i kombinasjon med allerede syltynne fortjenestemarginer på dette markedet.

Fortsatt satsing på pc-produksjon ville etter hvert komme på kollisjonskurs med HPs økte satsing på mer profitable forretningsområder, som programvare, maskinvare og tjenester myntet først og fremst på storbedriftene, mente HP-sjefen.

Samtidig kunngjorde HP at selskapet ville droppe videre satsing på smarttelefoner og nettbrett basert på webOS-operativsystemet, og lagerbeholdningen av slike produkter ble lagt ut på billigsalg.

Signalene som den daværende HP-sjefen sendte ut, skapte furore og førte til at han ble skiftet ut med Meg Whitman, som overtok toppsjefjobben i slutten av september.

Noe av det første Meg Whitman gjorde, var å kunngjøre at HP-ledelsen ville gå i tenkeboksen på spørsmålet om å legge ned PSG-divisjonen, og at en beslutning vil komme senest rundt årsskiftet.

Forblir i HP

Men vi slapp altså å vente så lenge på en avgjørelse. Nå har HP kunngjort at pc-divisjonen vil forbli en del av selskapet.

– Dette er riktig for kundene og partnerne, riktig for aksjonærene og riktig for de ansatte, heter det i en uttalelse som HP-sjef Whitman har sendt ut.

Ifølge kunngjøringen har HP foretatt en strategisk vurdering av pc-divisjonen før man besluttet å beholde den som en del av HP-konsernet. Pc-divisjonen er en nøkkelkomponent i HPs anstrengelser for å skape langsiktige relasjoner med forbrukerne, inkludert bedriftene, heter det.

Den opprinnelige beslutningen om å selge ut eller omgjøre pc-divisjonen til et datterselskap ble kritisert heftig av analytikere, som hevdet at pc-virksomheten bidro til selskapets bunnlinje og styrket muligheten for salg av maskinvarekomponenter til storbedriftene.

Noen analytikere sier imidlertid at HP burde ha fulgt eksempelet til IBM, som solgte ut den store pc-divisjonen sin til kinesiske Lenovo i 2005.

Nå forblir altså pc-divisjonen i HP, og bare fremtiden vil vise om dette var en riktig beslutning.