Nettbrett dreper ikke pc-en

Selv om iPad og andre nettbrett har begynt å ta markedsandeler fra vanlige pc-er, er det ingen fare for at pc-en går under i overskuelig framtid.

Publisert Sist oppdatert

Gartner-analytiker George Shiffler sier at til tross for overskrifter som proklamerer pc-ens potensielle ”død”, vil nettbrett bare kapre rundt 10 prosent av pc-markedet innen 2014. Grunnen er at nettbrett ikke kommer til å utvikle den samme muligheten til å skape innhold som man kan med en pc.

Mindre vekst i pc-salget

- Nettbrettet er primært en maskin som lar brukerne konsumere innhold. Vi tror at nettbrettet vil utvikle bedre muligheter for å skape innhold etter hvert, men det er lang vei fram til det, forklarer Shiffler til PC World nyhetstjeneste.

LES OGSÅ:

Gartner spår dystre utsikter for Windows Phone 7

Gartners siste prognoser for pc-leveranser skapte overskrifter i går, da analyseselskapet anslo at pc-salget ville stige med 14,3 prosent i 2010, justert ned fra 17,9 prosent som selskapet spådde i september. I tillegg nedjusterte Gartner sin prognose for pc-salget i 2011 til 409 millioner enheter, rundt 16 prosent mer enn totalen for 2010. Gartner hadde tidligere estimert at det totale antall solgte pc-er i verden ville stige med mer enn 18 prosent i 2011.

Shiffler sier at nettbrett primært vil ta markedsandeler fra pc-er som er designet spesielt for bruk på farten, for eksempel minibærbare og ultraportable pc-er. Med andre ord, folk som vil ha rask og enkel tilgang til nett og spill mens de pendler eller er på reisefot kommer til å velge nettbrett framfor minibærbare pc-er i nær framtid.

Nytt marked

Videre sier Shiffler at dersom nettbrettene skal kunne kapre større andeler av pc-markedet, må det utvikles kraftigere operativsystemer og bedre applikasjoner for å skape innhold.

LES OGSÅ:

Minnemangel kan bety dyrere pc-er

- Nettbrett er en interessant krysning mellom neste generasjons smarttelefon og en pc. De har en fot i begge verdener og kommer til å ta noen markedsandeler, men kommer i all hovedsak til å utvikle seg som en unik teknologi heller enn som et alternativ til noen annet, sier Shiffler.

Gartner anslår forøvrig at salget av iPad og andre nettbrett vil komme opp mot 20 millioner enheter i år, og at dette tallet nesten vil tredobles i 2011.