Sammenligner HP med IBM

Sammenligner HP med IBM

Analytiker trekker paralleller etter at giganten skroter pc-divisjonen.

HP vurderer å spalte ut eller selge sin pc-divisjon. Flere analytikere påpeker at grepet ikke er helt ulikt hva IBM gjorde med Thinkpad, da de populære produktene ble overlatt til Lenovo.

Forskjellen er at HP er på toppen av pc-næringskjeden, mens det samme ikke gjaldt for IBM. Analytiker Rob Enderle i Enderle Group påpeker at IBM har gitt HP et godt eksempel å følge.

- IBM har vært en veldig stor suksess etter at de solgte pc-divisjonen, og i nyere tid har Lenovo vært det kjappest voksende pc-selskapet. Det eksempelet alene rettferdiggjør grepet, sier han.

- Dristig

Mens nyheten fra kvelden i går ikke kom helt uventet på enkelte analytikere, er det andre analytikere som ble tatt på senga – særlig med tanke på HPs posisjon i markedet - nummer én.

- Jeg er overrasket, særlig over dristigheten. Pc-er – og å dominere pc-markedet – var tross alt kritiske poenger for HPs oppkjøp av Compaq i 2001. Selskapets Personal Systems Group har også generert mer omsetning enn noen annen HP-forretningsenhet. Det er nesten en tredjedel av HPs totalte omsetning. Selv som spinnoff ville det vært et formidabelt selskap, sier Charles King, analytiker i Pund-It.

- Potensielt smart

Men han medgir at pc-bransjen er tøff. HPs pc-enhet har totalt sett gitt lavere prosentmessig driftsmargin enn løsninger og tjenester, skriver amerikanske Computerworld. PC-salg tenderer også til å være mer flyktig enn forretnings-it, kjøp av pc-er er har store svingninger avhengig av ulike sesonger og under finanskriser.

Sånn sett mener King at å kvitte seg med pc-enheten meget godt kan være et smart grep av HP.

- Fremtiden for HP er mer forretningsmaskinvare, mer programvare og mer tjenester – med andre ord en forretningsmodell mer lik IBM. Sånn sett er pc-er, i alle fall forbrukersiden av forretningen, for det meste uvedkommende, sier han.

- Bort med billigdrit

PC World-kommentator Jason Cross påpeker at HP-bærbaer har hele seks ulike arter i porteføljen, Mini, Pavilion, Envy, Probook, Elitebook og Essential. Og hver av disse har et hav av modeller bestående av tilsynelatende tilfeldige tall og bokstaver.

Slik er det også med desktop, og Compaq er i samme situasjon. Og prisene er presset.

Derfor mener Cross det er et smart grep å selge ut eller spalte ut divisjonen i eget selskap. Det nye hjemmet for porteføljen mener han bør fokusere mer på design heller enn å alge pc-er som gjør ”alt for alle”.

- De bør bry seg mindre om hvordan de setter inn en miks av deler fra kinesiske leverandører i en ny type design, og heller starte å lage helhetlige pc-er med fokus på fremtiden. Det vil de naturligvis ikke ha id eller krefter til hvis de insisterer på å lage en haug billige pc-er, skriver han.

Infrastruktur