Sony selger Vaio i Norge

I juli er det slutt på 12 års ventetid for dem som vil kjøpe Vaio-pc i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Design er ordet som stadig gjentas når Sony-folkene prøver å forklare hvorfor selskapets pc-er i Vaio-familien er så populære. Nå gjenstår det å se om de bærbare Sony Vaio-pc-ene vil selge like godt i Norge som i andre deler av Europa.

- I Norge fra juli

Tirsdag kom beskjeden som en del design-interesserte norske pc-brukere har ventet lenge på: - Fra og med juli 2010 vil norske forbrukere kunne gå i butikken og kjøpe merkevaren Vaio, heter det i kunngjøringen fra Sony.

Som vi har skrevet om tidligere, er det 12 år siden Sony lanserte pc-familien Vaio. Sony har gjentatte ganger varslet at pc-merket skulle komme i salg i Norge, uten at noe har skjedd.

LES OGSÅ:

TEST: Sony Cyber-shot DSC-WX1 - Sony-kompakt imponerer i dårlig lys

Etter at Sony etter hvert åpnet sine salgskanaler i både Sverige, Danmark og Finland for Vaio-produktene, syntes en del nordmenn at det var uforståelig at Norge ble holdt utenfor. Spørsmålet om Vaio i Norge har vært en gjenganger på Sony-pressekonferanser i flere år.

De Vaio-produktene som har funnet veien til norske brukere til nå, er enten kjøpt av nordmenn i utlandet eller fra firmaer som har solgt egenimporterte Vaio-maskiner her til lands. Hittil har ikke Sony selv hatt disse produktene i sin norske portefølje.

Men nå blir det altså Vaio-salg også i Norge.

- Kvalitetsbevisste forbrukere

- Vi ønsker å være med å kjempe om de kvalitetsbevisste norske forbrukerne, de som ønsker flott design i kombinasjon med høy ytelse og ny funksjonalitet når de skal velge seg en ny laptop. Vi blir en ufordrer i markedet, og tror introduksjonen av Vaio vil skape et mer spennende marked for norske pc-brukere, sier nordisk sjef for Vaio i Sony, Ola Gustafsson.

Med Vaio-introduksjonen i Norge i juli vil Vaio være tilgjengelig i 26 europeiske land. Ifølge Sony har Vaio-pc-ene opplevd jevn vekst i salgstallene i Europa, og i løpet av de siste fire årene er salgstallene doblet.

LES OGSÅ:

Sony-kompakt med stor brikke

- Den typiske Vaio-brukeren er opptatt av design og har en bevissthet knyttet til at de produktene man omgir seg med er med på å definere hvordan omverdenen omfatter en. Videre er kjøperne opptatt av ny funksjonalitet, holder seg oppdatert og tar ny teknologi i bruk tidlig. En typisk Vaio-kjøper er en som både lar seg styre av fornuft og følelser, en som er opptatt av at produktet skal se bra ut, men samtidig ha ytelse som gjør hverdagen enklere og bedre, skriver Sony i den norske lanseringskunngjøringen.

De Vaio-produktene som allerede finnes i de øvrige nordiske landene, vil også bli tilgjengelige i Norge. Blant de mest populære er Vaio E-serien med 14-tommers skjerm, i høyblankt sort og hvitt, samt i rosa, blått eller grønt. Mange velger også maskin fra den ultramobile Vaio Z-serien med maskiner på 1,45 kg.