Vi lar oss friste av Mac

Vi lar oss friste av Mac

Salget av bærbare Apple-maskiner har eksplodert siden i fjor. Iselin Normann er en av mange som har forelsket seg i Mac.

Salget av bærbare Mac-er har skutt fart det siste året. Det er flere maskiner å spore i gater og på kontorpulter, og forhandlerne forteller om en salgsboom fra i fjor.

Eplehuset solgte i løpet av første og andre kvartal i 2007 rundt 2600 bærbare. I samme periode i år har kjeden solgt over 4200 enheter, en økning på nærmere 60 prosent.

- Det er en større og større andel av befolkningen som har fått øynene opp for Apple, sier driftssjef Marit Buseth i Eplehuset.

Tilvenning

Buseth var med på å starte Eplehuset i 2002, og så langt i år har kjeden åpnet seks nye butikker rundt om i Norge. Hun mener at Ipod har fungert som en katalysator for salget av bærbare Mac-er.

- Da Ipod ble gjort klar for Windows, eksploderte etterspørselen. Da så forbrukerne hva Apple er, og tenker dermed i de baner neste gang de skal ha datamaskin, sier Buseth.

LES OGSÅ: Dumper pc til fordel for Mac

Nettbutikken MPX forhandler Mac-utstyr i tillegg til pc-er, og har også opplevd en stor etterspørsel. I løpet av første halvår i fjor solgte kjeden 83 bærbare, mens antallet på samme tid i år passerte 300. Uten å ha markedsført Mac noe ekstra, har nettbutikken over tredoblet salget.

- Jeg tror forbrukerne er mer bevisste på alternativene til pc og tør og tenke litt annerledes. Mac er blitt mer stuerent. For noen år siden var det mest designere som brukte det, sier Trond Tertnes i MPX, salgssjef for forbrukermarkedet.

En av Norges største elektrovarehus, Elkjøp, ønsker ikke å opplyse om hvor mange Mac-er kjeden har solgt, men kan likevel bekrefte den store interessen. Da Elkjøp lanserte Apple i sine butikker hadde kjeden et åpningstilbud og da solgte hundretalls MacBook-er.

Jungeltelegrafen selger

Den sterke økningen bunner mye i den oppmerksomheten Apple-produkter har fått. Etter at Ipod slo gjennom, på samme måte som Sonys Walkman i sin tid gjorde, har folk fått øynene opp for Mac som erstatter for pc. Det spres som ild i tørt gress.

- Våre beste selgere er de som har kjøpt en Mac og forteller om sine opplevelser til andre, forteller Buseth i Eplehuset.

- Markedet har bidratt selv, det blir en snakkis, bekrefter Tertnes i MPX.

ØKER: Driftssjef Marit Buseth i Eplehuset har mer enn doblet salget av bærbare Mac-er siden i fjor. (Foto: Eplehuset)

Krydrer bedriftene

Fremdeles lar de store kontraktene i bedrifts-Norge vente på seg for Mac-folket. Men ifølge forhandlerne er det enkelte miljøer innen de større bedriftene som velger Apple.

- Bedriftene krydrer litt med Mac i for eksempel markedsavdelingene. Det er enkelte Mac-fans som inspirerer andre, og vi ser at det er litt mer vind i seilene, sier daglig leder Stian Gabrielsen i MPX.

LES OGSÅ: Flere Mac-kloner på vei

Eplehuset har i dag en stor avtale om å levere utstyr til NTNU i Trondheim. Men selv om de største bedriftene fremdeles velger pc, har forhandlerne har tro på at flere vil velge Mac med tiden.

Kvalitet og design foran pris

På Eplehuset i Folketeaterbygningen i Oslo får Iselin Normann (23) hjelp med sin tre år gamle Mac. Maskinen kjøpte hun på Applestore, etter å ha blitt inspirert av venner til å velge et alternativ til pc.

- Jeg er veldig fornøyd. Jeg har venner som brukte det, og de anbefalte meg Mac. Det er mange fordeler. Det er bra design, og jeg har aldri fått noe virus, sier Normann.

DESIGN VIKTIG: Iselin Normann vil gjerne ha en ny Mac. Da er design viktig, og her viser selger Arash Taheri den nye Mac Air. (Foto: Mats Lillesund)

- Men det er jo relativt dyrt i forhold til pc?

- Jeg syns ikke det er spesielt dyrt. Det er god kvalitet, det er aldri noe tull med den og den er så liten og lett å ta med seg, sier hun.

LES OGSÅ: Alt du må vite om Iphone 3G

Sammenlignet med pc er ikke prisen på en Mac med det siste av maskinvare på markedet spesielt dyr når den lanseres. Likevel har Apple en policy med at prisen holder seg konstant, mens pc-er minker i pris. Dermed blir Mac ofte dyr etter noe tid. Det ser likevel ikke ut til å plage kjøperne.

- Når man først har begynt å tenke Apple, så er ikke prisen avgjørende. Man kjøper kvalitet, og det ser vi på de som handler hos oss, sier Marit Buseth i Eplehuset.

Iselin Normann skal begynne på sykepleie til høsten, og har lyst på ny Mac, men kommer til å beholde den gamle. Om hun blir den eneste studenten med en Mac i vesken, slik tilfellet nok var før, er hun usikker på.

LES OGSÅ: Mac OS X opp 32 prosent

Artikkelen er hentet fra Computerworlds papirutgave.

Infrastruktur