Ingen bølge for Google+

Ingen bølge for Google+

Hvor mange profiler kan du egentlig klare å oppdatere på en dag?

Av Ingeborg Dirdal, kommunikasjonsrådgiver i Aibel

Sosiale medier kan være altoppslukende. Hva skal til for å endre bruksmønsteret, og hvor mange profiler kan du egentlig klare å oppdatere på en dag?

Dette høres jo ut som en mesterskapsøvelse. Selv er jeg kanskje i overkant aktiv i sosiale medier, og har mange favoritter. Men lite tid. Kanskje jeg bruker så mye som en halv time hver dag på sosiale medier, og det er ikke utenkelig at Facebook sjekkes innimellom andre oppgaver på jobb. Må nesten legge til at å oppdatere og overvåke våre sosiale kanaler er del av jobben min.

For en tid tilbake kom Google+, og med floppen Google Wave friskt i minnet, tenkte jeg at her venter jeg litt. Men plutselig en dag hadde jeg laget en profil på Google+, også, av ren nysgjerrighet. Jeg har aldri gjort noe mer med den, bortsett fra at jeg av og til sjekker innom når jeg sjekker Gmailen min. Det ser ikke ut til at andre heller er så ofte innom. Av mine snart 1000 venner og bekjente på Facebook, er mindre enn en håndfull på plussen. Dette stemmer med tallene på verdensbasis. 800 millioner bruker Facebook, 43 millioner brukte Google+ like etter lansering.

Så tross optimisme fra Google selv, har jeg ikke helt tro på at dette blir noe å ta bølgen for heller.

Men det er utrolig bra at det kommer slike mindre aktører, for konkurransen gjør alle produktene bedre. Facebook har satt inn en storoffensiv, med massiv omorganisering av innholdet, så mye at det finnes oppskrift å få alt tilbake til sånn det var før. Disse oppskriftene kommer ikke fra Facebook. I tillegg kom facebook-appen for iPad 11. oktober, en etterlengtet forbedring for alle iPad-avhengige.

En kan lure på hvorfor Google satser så stort. Det handler selvfølgelig om markedsandeler. Sånn litt naivt kan vi si at Facebook jo handler om oss, folk, liksom. Men de har en antatt markedsverdi som er på 82 milliarder dollar (Bloomberg jan 2011) og ansatte, også i Norge. Og andre vil ha en del av kaken. Av annonsekroner, av konsulenthonorar for å lage plug-ins, apper og andre dippedutter. Markedsføring av bedrifter, butikker og andre virksomheter har også eksplodert på Facebook, og bak alle disse tingene ligger det økonomiske hensyn.

Hvorfor kan ikke Google bare gjøre det de er gode på? Søkemotor, statistikker, dokumentdeling og mailkontoer?

Noen ganger er det greit også.

Jeg nevnte at jeg er i overkant aktiv. Så du finner meg på Facebook, Twitter, Wordpress, Mylog (for kosthold og trening), GarminConnect (for kule sykkelturer, mine og andres) og på bokelskere. Så er det jo et og annet forum, og en og annen svipp innom tripadvisor Mønsteret er i alle fall at jeg får, og deler, all informasjon jeg trenger, og avislesing og innhenting av informasjon blir stadig mindre del av mitt nettliv. Hvor finner jeg for eksempel informasjon om nye apple-oppdateringer? Facebook eller Twitter. Eller Google.