Ingen RFID revolusjon

Ingen RFID revolusjon

I alle fall ikke før 2010.

Det spår Gartner, og heller dermed kaldt vann i årene på de som hevder at radiobrikkerevolusjonen allerede er i gang. Analyseselskapet mener at leverandørene med sine strategier rundt radiobrikker (RFID) ikke ser det komplette bildet. Dette i forhold til konsekvensene i verdikjeden og forretningsprosessene.

På Gartner-symposiet i Sydney denne uken uttalte sjefsanalytiker, Brian Zrimsek, at RFID knapt gir noen forbedringer i forretningsprosessene. Det til tross for stor oppmerksomhet rundt teknologien og spesielt rundt den amerikanske butikkgiganten Wal-Marts satsing på området.

-- De har til gode å vise til veldokumentert effekt, mener Gartner-sjefen. 

 -- Jeg tror ikke vi vil se en stor utbredelse av RFID før tidligst 2010. Wal-Mart arbeider med praktiske, fremfor strategisk løsninger. I bunn og grunn blir dette bare et litt annerledes etikett-system - per i dag, sa Zrimsek ifølge IDGs egen nyhetstjeneste.

Brian Zrimsek mener imidlertid at det langsiktige målet for Wal-Mart er å endre sin forretningsmodell, ved å få så god oversikt over logistikken at de kan betale sine leverandører for den enkelte vare på det tidspunkt hvor varen faktisk selges.

Dette vil kunne bli mulig ved bruk av RFID, og butikkgiganten kan på den måten redusere sin kapitalbinding i varebeholdningen som til enhver tid ligger rundt 20 milliarder dollar.