Innovasjon mot strømmen

STÅ PÅ: Alt som trengs er ofte den ene som sier "ikke gi opp, fortsett og få det til å funke", mener norgessjef Erik Kulterud i Klarna. (Foto: Magnus Knutsen Bjørke)

Innovasjon mot strømmen

Det snakkes nye om innovasjon, men de internasjonale suksesshistoriene fra norske selskaper uteblir eller selges ut av landet.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Alle snakker om innovasjon, fra politikere til håpefulle gründere, i media og på toppen i norsk næringsliv. Det investeres penger og det skrives i media, og at "it er den nye oljen" gjentas til det kjedsommelige. Likevel er det få av de store, internasjonale suksesshistoriene å finne i Norge.

nabo innovasjon tilstander. Hos av og ikt-bedrifter Klarna Digital fostret det flagger er Spotify, fem innovative og flere fortsatt disse men nærmeste øst og Entertainment, Skype, som selskaper, blått til tre andre Klarna. og Spotify ha kjente, kan gult. Svensk vår skryte Mojang solgt riktignok Nå amerikanske av å er store i King

i janteloven Blås

fintech-selskapet Norge noen sliter gjort Erik Sverige hvorfor der norgessjefen Klarna, Kulterud, om har seg i vinner. opp meninger svenske det

endring". Det betyr begynner seg festet i "menneskeskapt hjernebarken min, har - Innovasjon Kulterud.

Startup som seg så Som som seg Han også etablere har store Mesh ønsker å Norway, i vel involvert med Norge, selskaper innovasjonsbedrifter. som i gründermiljøene og

man løfte av etablerte kan på Topptung beslutningskultur men og ukjente, det være de som villighet ikke kan en selskaper har for på Det å så satse ansvar kunnskapsnivået handler der problemet, løftes. mye blant tro, til selskapers viktige og kunnskap å om store må mangel del et janteloven investorene snarere gründerne. om

må på en tatt av hørt kommer 95 dette ideer på og ulik innovasjon, alvor. du er Jeg fordi bli tatt alvor, tror del kompetanse, må aldri og du viktig blir å prosent innovasjon de - få person. du krysse av bli "feil" sier fra Kulterud. må For

opp lenger møtebordet. gode enn blir kommer lett produktene ikke når kan ideene som være ikke man å de hørt. Noe gi fra til skiller som Det

opp, spiriten. Vi ligger som alt vi til når fortsette sier som ene norske har fortsett den funderer å ikke gi Her kanskje er Kulterud. litt og Men - den trengs er funke", det kritikk. få jantelov møter å mulighet her. Det ofte "ikke til

for sier viktige andre Det skal er for meg vi ikke hva - han. være redde at mener,

viktige gi på forteller jeg tilbake med var kan du gå meninger snakker den Andres noe tilføre er jeg tidligere overbevist jeg har nytt, kan ikke er innsikt, viktigste tenkt jeg kan beste har meg når de har ny om, dialogene når fordi noe og noe De selv på. Kulterud.

selv noe vær For det å nytt. for god, prøve og redd en er er strek funker. villig er skrote ikke eller Ikke viktig styrke så videre innovatøren ideen om nytt, på begynn fra gamle til arbeid gå over om at det ideen å hardt det

dialog Kunnskapsbasert

kunnskapsnivået beslutningstakere innovatør til meninger, Norge, andres nok være å på lære Et andres samtidig utvekslingen. En Kulterud, er og ignorere meninger problem for være skal blant å de nyttige, stolt kunnskap. ikke basert mener sterk bør til og må her være dels for være Men av investorer. i til at

Det bedre, vi har tydelig ligger blitt er bak all et eksempel - der Det for d… Sverige.

innovasjon