Ramon Pastor, HP. FOTO: Ahlert Hysing

VISER: Konserndirektør for 3D print, Ramon Pastor viser en kompleks tredimensjonal modell laget av HP Jet Fusion 3D 4200 ved siden av Ramon Pastor. Maskinen bygger opp modellen lag for lag i én passering for materialet og en for herding. FOTO: Ahlert Hysing

3D-print redefinerer fremtidens produksjon

3D print er stikkordet for fremtidens produksjon. Den kan foregå over alt, fra en del til tusenvis, bare det som skal produseres kan beskrives digitalt og produksjonsmaskinene kan utnytte produktmaterialet.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

BARCELONA: HP, som er brukerdivisjonen av det tidligere Hewlett-Packard, antas å oppnå en omsetning på rundt 57 milliarder dollar i 2016. Nå skifter HP fokus fra brukerprodukter for ansatte og forbrukere samt avanserte produksjonskrivere til også å inkludere mer avansert produksjonsutstyr for industrielle formål.

hatt egne som kunne plastikk. dem papir et av Shapeways. laget alle tilbud få innpakninger merkevarer å har Til hos store HP kjente ved skrive spesialfirma slags skrivere via Kunder bestille til på for å vil fra gjenstander lerret på kunne nå

Utvikling i Spania

ved selvidentifikasjon Fusion slags på i for HP et definere delen 3D, kan tredimensjonale i forskningsavdeling teknisk HP deler. av som regelverk Kundene produksjonsmaskiner, Basert HPs Jet Spania, vil introduserer alle i typer inngå produksjonen. utvikling avansert for Barcelona

forbruker nye Jet 3D helse, og print sier arbeider produktene, markedsutvikling flyindustrien, og tilhører Vi HP. de i Scott for bil- Fusion nisjeproduksjon, begynnelsen De med for produkter. skaper markerer firmaene som Schiller, fremtidens 3D, på - direktør De

Nevnes Siemens. kan og Voss, & Proto Johnson, & BMW, Materialize, Nike, Labs, Shapeways Johnson Autodesk, Arkema, Lehmann Jabil, Basf, Evonik,

Tom HP for begeistret innovasjon Vi år. å å sier atletene president i atleter. Hos kan Clarke, fulle i i produkter print sitt flere som produsere tilfredsstille med har brukt for pressemelding. for Nike en beste å hjelpe å 3D - er innovasjon Nike samarbeide vi Nå driver vi verdens utnytte potensial, for

ADIDAS: Løpesko laget i gjennomsiktig plast for Adidas ved hjelp av tredimensjonal lagvis produksjonsteknologi. FOTO: Ahlert Hysing
plast av gjennomsiktig tredimensjonal FOTO: laget hjelp Løpesko ved Adidas Hysing for Ahlert produksjonsteknologi. lagvis i ADIDAS:

HP en virkelig Jet tredimensjonal er skal med produksjonsmaskiner Fusion som 3D sin fremstilles. er for digital produksjonsvolumer programvare modell er sin Samarbeidet av Det viktig. med firmaer for styrke. ved har mindre produktet derfor behov slike konstruksjon at øyeblikkelig Forutsetningen som som Autodesk,

markedet Studert

har 2016 Analysefirmaet til milliarder omsetningen 35,4 og ha Av til halvparten dollar, av studert I til dollar. IDC anslått milliarder produksjonsmateriale print. i omsetningen 2020 markedet produksjonsmaskiner vokst 3D totalen skal anslås for omsetningen. 15,9 er

dataassistert er anslått og tjenester, (DAK, Design) til hvor Computer Aided konstruksjon, av år. tredobles programvare CAD, fordeler seg konstruksjonsprogramvare, i å Resten på løpet fem

raske forskning tiden redusere lage å veksten av den ifølge på print at pressemelding. prototyp som å for IDCs kostnadene forventer årene, 3D - Keith en IDC for på produksjonssyklus, fortsetter nærmeste for og direktør drevet en for markedet en Kmetz, de sier benyttes behovet print

segmentene tjenester de utvikling av største Helse tannleger. vil fem og 3D prototyper av neste flyindustrien. av drar bilindustrien Et 20 omsetning IDC nytt bli er som profesjonelle frem print. industrisegmenter proteser omsetningen, er til kommet til noen nytte bidrar særlig de Det med til av årene. i for har hensyn segment etterfulgt som lovende

PRODUSERT: Deler av forskjellig slag laget med tredimensjonal lagvis produksjon etter matematiske modeller. Det er også et hjerte laget i plast. Spørsmålet er om det kan benyttes andre materialer for å unngå avstøtning. FOTO: Ahlert Hysing
materialer av tredimensjonal det produksjon også slag er unngå andre lagvis benyttes kan å Spørsmålet i om et laget Hysing avstøtning. med laget matematiske Det er hjerte forskjellig FOTO: modeller. Ahlert plast. etter for Deler PRODUSERT:

bilfabrikanter store med eksempelvis underleverandører kø Kundene milliardomsetning Gestamp Det i både for verden. hele ut med produksjonsutstyret. og nye det å Bilindustrien jubler. synes å som 100 til ukjente fabrikker over er stå prøve bilindustrien

Stort potensial

i første konseptbiler, et stort de en å i av til et utviklingen vårt Ertel, nå samarbeid Jens fra spesielt bruk hatt Som en av de produktene fra klare Manufacturing markedet. BMWs for til har av Vi er denne se prototypene første partnerne BMW med de «additive er Center som nye protyping undersøke til ferdige Manufacturing», muligheten pionerene ser Additive sjef i pressemelding. produksjonsteknologien en - for tidlig HP å vi sier tidspunkt. potensial for for

lag laget er LP. produksjonsutstyret det produktet modell er For bygges det Manufacturing, digital for som får det 3D AM, kalles lagvis skal at si For Det det lagdelt men det vil print, er produksjonsprosess, data opp tredimensjonal siden de for misvisende. Additive slik lag fra riktige uttrykket produsere. riktige

forblir print, det kaller offisielle helt Unmanned vil drone det på som benytter. sannsynligvis Forbrukerne forsvar industrien som navnet hengende men System). samme flysystemer gjennomført fortsette på det (UAS, alle forbrukernavnet forbrukernavnet 3D AM. produksjonsprosessen, er benyttes UAS måte ubemannede Sannsynligvis ved Aircraft kalle å

Lanserte

i Fusion nyeste Det Europa RAPID. Jet hadde for 3D Barcelona. 3D vist amerikansk HP i USA forbindelse 17. HP Fira med lanserte og på 4200 produksjonsutstyr, vært IN(3D)USTRY allerede sitt mai den messen produksjonsmessen 3200, store på

for 4200. millimeter. (ink Voxel jet), bli Den mykron, x høy 0,07 3D mens denne enkleste er millimeter andre for 0,02 men er utstyr kan 0,1 byggeblokken 0,12 i millimeter fra tilsvarer 20 har Sentralt byggeblokken å todimensjonal 70 si 20 av er produksjonsmaskinen Men inntil i materialer. blekkdråpen teknisk og for det og antagelig vil tredimensjonal. en HP Denne bygge er blekkdråpen dyseskriver x i HP plast. byggeblokken er også 3D 3200 Målene produksjonsprosessen. Voxel, deler Det

KLÆR: Forskjellige drakter i plast til å ha utenpå kan lages med tredimensjonal produksjonsteknologi. FOTO: Ahlert Hysing
Forskjellige med utenpå FOTO: ha i drakter KLÆR: Ahlert kan plast Hysing å til produksjonsteknologi. lages tredimensjonal

år, ulike funksjonaliteten fra blitt ikke årene den og tre rekke benyttet En blitt Selv 1986, miljøer sammenhenger moteriktig om har 3D tre 30. har er tiden. seneste i siden print de patenter men

2020 Det raskt av en tid prototyping ifølge 2020. brukt produsere å prosent frem Det produktene vil mange til ny utstyret å I konsepter og prototyper. frem nettopp for produksjonskultur. til i ta er som bygge bli år HP. er det ble fortsatt benyttet å 65 tar evnen til vil kunne vesentlig. vise Det

Frihetsnivå

vil er for «Additive Vi har sammen print kompetansesenter vekt begeistret. sjef for teknologi kunne for strategien og mer som for Klenk, sier utnytte Manufacuring» fra nytt og tilpasning mindre salg - for styrke, «Agile/Lean» nye HPs programvaren ingeniører produksjonshastighet. for så og Siemens Bedrifter design, 3D produkter vil Siemens å med tilby produkt Ulli frihetsnivå ved produsere AM. for et

kosmetisk hvor proteser for deriblant I små for hjelm helse, Invent en med hodeskader firmaet forskjellige på er Tsjekkia typer Medical har og et seg spesialisert barn hjelpemidler stikkord. spesialtilpasset

kinesiske racerbil. moderne Spesialfirmaet interesser, Technologies konseptbil jobbet Racing elektrisk har for Campos en en med

brukte racerbilen i Espin, måneder direktør karbonfiber. administrerende fire - ta Rubén som på 3D Technologies. første å den designen bare med Vi print Racing for på elektriske den hevder Det er bildelene, Campos bruker frem

men Gestamp er Sverige, til store for har av bilindustrien de underleverandørene i fleste. ukjent aller en fabrikk de

nye Samtidig vi bruke Derfor Bilene stivheten må vi per må det analysere forskning vi og på Det både biler. ha det de lettere til For er vi gjelder Konsekvensen Molina, Gestamp. den I mer. krever kan stivet. mer og påpeker Ricardo øke AM-teknologien mest enn der materialsjef nødvendig. er gram økt skaffe, stivere skal og avanserte kilometer. ikke som fra krav 2020. tåle oppnå frontkollisjoner CO2 CO2 avgi lettere Europe er at må til - deler 95 å skal i

Gestamp…

innovasjon