SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

Bussen som dataplattform

Ruter planlegger en åpen løsning de kaller «bus as a service». Det betyr bedre bussdrift, men også flere data for hele byen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kollektivtransportselskapet Ruter i Oslo og Akershus jobber på mange fronter for å forbedre sine tjenester og posisjonere seg for en framtid der de skal være den foretrukne transportøren i en smartere by.

siloer Separate

bussene i utføres planlegging, ulike trafikkerer av av Ruter Akershus. mens som samordning, av seg tar Oslo operatørselskaper, og All transport eier kollektivtrafikken. ikke og markedsføring Ruter kontrakt bestilling rutene på

om med men ombord og også proprietære utgangspunktet som bakover løsningene som slik operatørselskapene nå. eie ombord bussen seg seg, hvor Ruter for. slik den kommunikasjonskanaler befinner nødt kommuniserer eier billetter, har alle til Ruter. ha på og separate å enkelte er driftsansvar systemer disse håndtere I å er Det systemene ikke informasjon mot separate spesielt For bussene i ikke det bussene, bra og at brukes burde betyr operatørselskap befinner hverandre, at tillegg sanntidsdata

antenner trafikklysene, med den snakke Du skal dag håndterer en med orden skal snakke syv buss data så – den mange Ruter. Reitan, på ser skal og applikasjoner har applikasjonen. administrerende i bussoperatørens Bernt i dekktrykkene En i det snakke beslutninger driftssentral Ruter, er ha den ombord, skal som som videre, direktør oppå forklarer og buss, med hvor

Bort lock-in» «Vendor fra

har sine ombord. integrere med sluppet å de alle seg slike leverandørene nå finnes de levere å systemene enkelt ikke Fram unna av til og med som til komponentene løsninger, kreve latt har systemer andre heller

kommer av alt må – Reitan. lock-in». kommenterer du Jeg kjøpe Du av kaller ut og «vendor ikke dem, det det,

kan internasjonal å til plattformen. fra få datasystemene – å vi ut Reitan. inn til nå forteller en dag der denne strømmer Egentlig kombinere ulike disse. er en er skyverktøy, standard som i jobbet har dataplattform data Det gjør de oss. streame sensordata med blir går hvor bussen en Disse knallhardt alle buss Vi dette

skal og felles å der er sikrer av en morgendagens og at infrastruktur det ombord mulig enhver protokoller slike leverandør å delsystemer arkitektur standardbaserte busser Fra systemer en ha grensesnitt ha separate samling bussen. på fra tilbyr integrere som

på på denne for standardene mye følges, systemene, og på realisere tillegg å blir enklere dele nye funksjoner så være GPS, eksempel som og radiosamband vil å Resultatet og at det infrastruktur, lenge I funksjoner. det også data plattformen. enkelt integrere dele er

alle til Data

være for vil i derfra også som dataene realisert nyttiggjøre arkitekturen rullende sine standardbasert operatørselskapenes utvikling formål. er men denne like Ruters dem andre seg som av åpen til betrakte en og måte, det nye Når leveres kan å naturlig bussen og på tjenester og selvfølgelig byen. kan helt operasjoner, vil aktører en Dataene sensorplattform gagne som tilbys

på transportflåten som de lys, bussen, for betyr lukkete i ut Dette så at være hvor eksempel disse rom. kommer leverandøravhengige systemer – forur… fra støy, fra Alle denne dataene dataene, det offentlige miljøsensorer å hele eier

intelligent transport