SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

Bussen som dataplattform

Ruter planlegger en åpen løsning de kaller «bus as a service». Det betyr bedre bussdrift, men også flere data for hele byen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kollektivtransportselskapet Ruter i Oslo og Akershus jobber på mange fronter for å forbedre sine tjenester og posisjonere seg for en framtid der de skal være den foretrukne transportøren i en smartere by.

siloer Separate

på rutene ulike Oslo bussene Akershus. planlegging, i av kollektivtrafikken. bestilling eier markedsføring ikke kontrakt og tar samordning, trafikkerer Ruter All operatørselskaper, av av Ruter mens transport og som utføres seg

betyr og ikke Ruter. nødt bussen slik spesielt tillegg kommuniserer hvor befinner systemene håndtere alle har den For sanntidsdata er å ikke bussene systemer eie for. billetter, operatørselskapene ombord seg, eier hverandre, separate i I operatørselskap å ha bussene, er som informasjon løsningene separate disse at på nå. til om befinner som bra det enkelte slik Ruter utgangspunktet bakover mot og Det burde også med og proprietære driftsansvar men ombord seg kommunikasjonskanaler brukes at

skal i orden Ruter, data som har den så Ruter. ombord, snakke skal trafikklysene, Reitan, det ser på og syv som driftssentral applikasjoner antenner mange bussoperatørens En ha buss skal Du er snakke håndterer videre, forklarer i buss, og den en hvor applikasjonen. den med direktør oppå – med snakke dekktrykkene administrerende med Bernt beslutninger skal i dag

«Vendor lock-in» Bort fra

integrere som levere nå andre til de ikke leverandørene har komponentene til seg de av ombord. å systemer sine sluppet enkelt løsninger, latt heller har unna og kreve med systemene finnes Fram alle slike med å

Du og kommenterer Jeg det, lock-in». av det kommer ikke av Reitan. ut – «vendor må dem, kjøpe du alt kaller

fra knallhardt å data hvor dette å få sensordata i er buss skyverktøy, datasystemene der denne forteller Reitan. har gjør oss. en til vi de til er som Det en alle kan ut dag Egentlig kombinere med blir internasjonal går Disse disse. dataplattform jobbet en streame Vi nå standard bussen inn strømmer – ulike plattformen.

leverandør delsystemer fra det mulig å systemer ha protokoller felles der grensesnitt morgendagens er og enhver å ha ombord samling infrastruktur som skal slike av en bussen. separate busser standardbaserte integrere på tilbyr Fra og en at arkitektur sikrer

radiosamband så infrastruktur, I og også det enkelt som GPS, å følges, nye og plattformen. systemene, er funksjoner på denne vil mye integrere være enklere Resultatet data funksjoner. dele å på realisere og det blir dele standardene på eksempel at for tillegg lenge

Data til alle

andre dataene men operasjoner, formål. nye kan også og aktører Dataene som gagne åpen realisert vil bussen arkitekturen nyttiggjøre som å derfra det for kan i tjenester er betrakte leveres selvfølgelig en naturlig tilbys av vil og rullende seg på byen. utvikling sensorplattform måte, dem til og standardbasert helt Når denne en som sine Ruters like være operatørselskapenes

det fra fra at for betyr Dette eier leverandøravhengige miljøsensorer være systemer disse hvor støy, transportflåten som kommer så lukkete på Alle hele denne – forur… eksempel i rom. offentlige bussen, dataene lys, ut å de dataene,

intelligent transport