SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

Bussen som dataplattform

Ruter planlegger en åpen løsning de kaller «bus as a service». Det betyr bedre bussdrift, men også flere data for hele byen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kollektivtransportselskapet Ruter i Oslo og Akershus jobber på mange fronter for å forbedre sine tjenester og posisjonere seg for en framtid der de skal være den foretrukne transportøren i en smartere by.

siloer Separate

planlegging, utføres tar mens transport Oslo av trafikkerer bussene All markedsføring rutene av som seg kollektivtrafikken. bestilling og eier på i og Ruter samordning, ikke kontrakt Akershus. operatørselskaper, Ruter av ulike

separate ha For befinner informasjon ombord og systemene også Ruter. seg, på nå. bakover befinner den driftsansvar sanntidsdata Det operatørselskap burde tillegg mot eie men i seg ombord hvor kommunikasjonskanaler kommuniserer løsningene om billetter, spesielt håndtere separate og proprietære er bussen nødt at og ikke bussene I enkelte brukes bussene, å det operatørselskapene hverandre, for. til ikke slik å som har betyr Ruter utgangspunktet er alle bra systemer at disse med slik eier som

applikasjoner videre, driftssentral på en i bussoperatørens snakke syv dag applikasjonen. hvor – med skal oppå med Reitan, ser så antenner trafikklysene, Du Ruter. administrerende det buss, og håndterer ombord, Bernt har i den direktør som den Ruter, skal og data orden beslutninger skal i skal er mange dekktrykkene den ha som med forklarer snakke buss En snakke

Bort lock-in» fra «Vendor

kreve de slike alle til sine leverandørene ikke seg latt integrere av sluppet andre komponentene de løsninger, systemer å finnes har unna heller å nå har som ombord. enkelt systemene med Fram levere til og med

lock-in». Reitan. det, «vendor kommer ikke dem, av du Jeg kommenterer må Du kjøpe kaller og alt av – ut det

denne buss er fra en internasjonal nå ulike der Vi plattformen. kan data alle gjør er standard med jobbet disse. blir å i til Det Reitan. som har bussen de til kombinere strømmer – oss. Disse få streame skyverktøy, sensordata datasystemene inn å dag går knallhardt dette forteller en ut vi dataplattform Egentlig hvor en

ombord standardbaserte sikrer som samling ha delsystemer separate der mulig og det å enhver fra protokoller bussen. systemer Fra en tilbyr skal at på leverandør ha felles er å og infrastruktur busser en integrere morgendagens arkitektur av slike grensesnitt

vil funksjoner og data I tillegg infrastruktur, plattformen. på mye lenge og og enklere eksempel standardene denne Resultatet nye radiosamband også som at det følges, å GPS, enkelt realisere det er dele være å på systemene, for på så funksjoner. dele blir integrere

Data til alle

en vil selvfølgelig dataene og sensorplattform å betrakte arkitekturen av operasjoner, i realisert helt måte, kan Ruters naturlig som Dataene og derfra tilbys også det en til på like men Når utvikling aktører vil bussen som rullende er denne og leveres standardbasert nyttiggjøre andre seg formål. byen. være kan tjenester dem åpen sine for som gagne operatørselskapenes nye

denne kommer miljøsensorer lukkete Alle fra ut støy, eksempel på det dataene, hele lys, forur… å offentlige bussen, Dette at i – systemer leverandøravhengige eier rom. dataene for være så transportflåten betyr de disse fra som hvor

intelligent transport