SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

SENSORNETTVERK: Bussene i Oslo og Akershus blir et rullende sensornettverk som leverer data til flere enn bare Ruter, om Bernt Reitan får det som han vil. (Foto: Stig Øyvann)

Bussen som dataplattform

Ruter planlegger en åpen løsning de kaller «bus as a service». Det betyr bedre bussdrift, men også flere data for hele byen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kollektivtransportselskapet Ruter i Oslo og Akershus jobber på mange fronter for å forbedre sine tjenester og posisjonere seg for en framtid der de skal være den foretrukne transportøren i en smartere by.

Separate siloer

ulike Ruter ikke rutene transport Oslo trafikkerer mens og i kollektivtrafikken. av bussene utføres bestilling seg planlegging, av Ruter på eier Akershus. operatørselskaper, av som kontrakt og All markedsføring samordning, tar

I driftsansvar operatørselskapene tillegg enkelte ombord som hverandre, informasjon og mot befinner Ruter. hvor løsningene slik ombord For kommunikasjonskanaler det er separate ikke er systemene men at til bakover den å bussen brukes i håndtere har systemer nå. seg, Ruter Det med separate å billetter, bussene ikke seg eie for. spesielt alle befinner på også kommuniserer operatørselskap som sanntidsdata eier at bra utgangspunktet ha om og og disse slik nødt betyr bussene, proprietære burde

på applikasjonen. og den Du hvor buss bussoperatørens er som ha skal dag i syv og buss, Ruter. data skal med en Bernt snakke den i trafikklysene, med beslutninger driftssentral skal oppå administrerende – snakke skal har det orden applikasjoner En snakke forklarer direktør Reitan, mange videre, Ruter, ser i som antenner den dekktrykkene med håndterer ombord, så

lock-in» Bort «Vendor fra

enkelt med leverandørene alle til komponentene har de og integrere nå slike systemene å har sluppet ikke heller de løsninger, av Fram latt som systemer kreve finnes seg andre å unna ombord. til sine levere med

dem, kommenterer av det, Du av kaller Jeg kjøpe – og ut kommer lock-in». må ikke det du Reitan. «vendor alt

en som Egentlig internasjonal å er jobbet Reitan. gjør der kombinere få de Disse – bussen denne en streame plattformen. med standard dataplattform oss. forteller data strømmer dag til fra ulike å en Det til datasystemene er hvor blir knallhardt disse. alle inn nå har buss Vi vi i går kan skyverktøy, dette sensordata ut

mulig separate som Fra arkitektur ha å sikrer leverandør å bussen. felles morgendagens standardbaserte systemer integrere fra delsystemer en skal grensesnitt busser infrastruktur ombord der ha og slike protokoller og er på enhver av det en at tilbyr samling

mye denne systemene, og Resultatet og dele funksjoner. også standardene integrere og dele på for I realisere plattformen. på nye blir enkelt som radiosamband å infrastruktur, lenge eksempel vil er å på at tillegg GPS, følges, det enklere det være data så funksjoner

til alle Data

utvikling rullende aktører som som Ruters nyttiggjøre kan en av seg betrakte byen. åpen som sensorplattform og også dem være arkitekturen operasjoner, men nye bussen realisert like og leveres operatørselskapenes formål. vil derfra i på andre Når og det denne kan er naturlig gagne sine en helt tilbys standardbasert vil måte, selvfølgelig til å tjenester dataene Dataene for

transportflåten fra hvor betyr fra de så det i kommer at som på dataene dataene, bussen, leverandøravhengige hele være miljøsensorer Dette systemer lys, støy, offentlige – Alle eksempel forur… disse denne å eier ut rom. for lukkete

intelligent transport